Nieuw betaalbaar webwinkel keurmerk ‘Thuiswinkel Keurmerk’ ook betrouwbaar?

Michiel_Nagtegaal_Design_Weblog_Webshop_Thuiswinkel_keurmerk

De Nederlandse Thuiswinkel Organisatie, kortweg Thuiswinkel.org is duur. Bovendien zijn er tegenwoordig tal van alternatieven. Die alternatieven (Safe2Shop, Qshops, en mkbOk) doen volgens Paul Homan van Thuiswinkel Keurmerk echter ook niet meer dan logo’s plakken en doorverwijzen.

‘Thuiswinkel.org is een halve verzekeringsmaatschappij. Een aantal ondernemers vindt de contributie wat te gortig’, aldus Homan. ‘Wij helpen nieuwe leden gratis bij het opstellen van goede Algemene Voorwaarden en we certificeren ze vervolgens met ons keurmerk’. En dat allemaal voor de scherpe prijs van €7,50 per maand! Het Thuiswinkel Keurmerk claimt het vertrouwen in de thuiswinkelbranche te vergroten.
Zou de thuiswinkelbranche ook haar vertrouwen in Homan willen vergroten?

Homan: ‘Via periodieke keuringen, die niets extra kosten, houden we in de gaten of de webwinkel blijft voldoen aan de juridische eisen.’ Naast een onderscheid op prijs zegt Thuiswinkel Keurmerk zich ook op juridische expertise te onderscheiden. Het keurmerk schijnt een aanhangsel van Homans eigen juridisch adviesbureau Quality Mark te zijn. Gunstig: de jurist stelt dat hij ‘om redenen van maatschappelijk en commercieel belang’ in de komende periode alle bemiddelingsverzoeken van zowel consumenten als webwinkeliers zal honoreren, lid of geen lid. Zo hoopt Homan de bekendheid van zijn organisatie te vergroten en nieuwe leden aan te trekken. ‘Want zonder leden heeft een keurmerk geen waarde.’

Dat gaan wij dus voor mijn binnenkort te starten webshop bouwer Frisversewebshops even fijn uitzoeken!

14 reacties | Reageer

14 reacties

  1. Op 24 oktober, 2008 om 11:14 u., schreef Robert:

    He Michiel

    Houdt me zeker aanbevolen voor een degelijk keurmerk, ik hoor graag van je

    Grt Robert

  2. Op 20 januari, 2009 om 11:14 u., schreef Frank Pietersen:

    Ik denk dat de overheid (consuwijzer) eens goed moet kijken naar het woud van keurmerken wat er tegenwoordig wordt aangeboden. De ene lijkt nog mooier en idealistischer dan de andere. Maar ook vraagt de ene een mooier bedrag om een het keurmerk te mogen dragen dan de ander. Zo nu ook weer het bovengenoemde Thuiswinkel Keurmerk (www.thuiswinkelkeurmerk.org). Allereerts lijkt het verdacht veel op de naam http://www.thuiswinkel.org wat wel door de consumentenbond wordt erkend (ok, consumentenbond is ook geen officieel orgaan maar toch..).
    Maar om nog even door te gaan op Thuiswinkel Keurmerk. Waarom hebben ze zelf geen telefoonnummer op de site terwijl dit wel verplicht is volgens hun eigen voorwaarden. En waarom hebben ze allerlei links staan naar bedrijven die lekker met hun linkruilen terwijl ze geen keurmerk hebben. Ik vind het erg verdacht en het lijkt mij ook dat deze jongens hun zakken willen vullen aan webwinkeliers die vertrouwen bij de consument willen wekken door een keurmerk te kopen. In mijn ogen moet je een keurmerk verdienen en niet kopen. Maar uiteraard mag een ieder een eigen mening daarover hebben.

    Succes met webwinkelieren!

  3. Op 20 januari, 2009 om 11:14 u., schreef Michiel:

    Beste Frank,

    Hartelijk dank voor je serieuze reactie! Goed om te lezen dat nieuwe initiatieven ook door anderen kritisch worden bekeken.

    Het is een bekende reclametruc om te roepen dat je het anders en beter gaat doen dan de huidige aanbieders in de markt. Normaal gesproken zijn initiatieven zonder echte toegevoegde waarde geen lang leven beschoren maar bij keurmerken is de toegevoegde waarde wat lastig te bepalen als je nog geen top-of-mind positie hebt in de markt waarmee je (enigszins) betrouwbaarheid te waarborgen.

    Ik ga binnenkort eens wat beter onderzoeken hoe het nu zit met die keurmerken. Een vergelijkende ‘test’ zou goed zijn. Een magazine als Twinkle zou dat prima op kunnen pakken, mijns inziens.

    Succes met http://www.cre8it.nl!

  4. Op 23 februari, 2009 om 11:14 u., schreef Frank Pietersen:

    Hoi Michiel,

    Zat nog even op je log te lezen en kwam je reactie op mijn post tegen.
    Ik ben het met je eens dat er eens een vergelijkende test zou moeten komen. Maar ik denk niet dat Twinkle dat zou moeten doen. Dit tijdschrift wordt volgens mij zwaar gesponsored door de Thuiswinkel.org als je ziet dat er elke editie weer een flink aantal pagina’s over deze organisatie wordt geschreven onder de noemer “verenigingsnieuws”. Op zich niets mis mee dat een bedrijf een tijdschrift mede-financiert maar ik weet niet of een keurings-instituut dat ook moet doen. Ik krijg hier weer een “dit-riekt-naar-commercieele-actititeiten-onderbuik-gevoel” van.

    Tja, het zal moeilijk blijven. Zo sprak ik onlangs iemand die zijn caravan moest laten keuren om in Duitsland wat harder mogen te rijden. Na een rondje van de inspecteur om caravan en heel wat eurootjes lichter was de caravan gekeurd. Tja, ik weet het niet. Zo heb je ook vele verhalen rondom APK keuringen.

    Het zal moeilijk blijven om een onafhankelijk instutuut te vinden die ook na een initieele controle de vinger op de site blijft houden. Ik blijf er mijn scepsis over houden.

    Jij ook succes met de business!

    Frank

  5. Op 06 maart, 2009 om 11:14 u., schreef Jan:

    Wij zijn lid geweest van verschillende keurmerken voor verkopers op afstand. Echter blijkt dit keurmerk ( http://www.thuiswinkelkeurmerk.info ) het enige keurmerk dat flink zijn best doet voor haar leden. Zo hebben wij over veel zaken juridisch advies gekregen. Erg tevreden.

    De volgende lidmaatschappen hebben wij opgezegd:

    - Thuiswinkel Waarborg (extreem duur biedt niets extra)

    - Webshop keurmerk (beunhaas, officieel een stichting maar factureert alles naar een b.v. en stuurt spookfacturen naar bedrijven)

    -

  6. Op 23 maart, 2009 om 11:14 u., schreef Paul:

    @ Frank

    Ik denk dat een beetje marktwerking juist goed is voor het woud aan keurmerken. Wij zijn sinds kort van het Thuiswinkel Keurmerk en hier zijn wij zeer over te spreken. Ik denk dat het kaft van het koren gescheiden kan kan worden door marktwerking.

    Het is natuurlijk niet voor niets dat http://www.thuiswinkelkeurmerk.info zo snel draagvlak krijgt. Mensen zien dat het beter kan!

  7. Op 29 januari, 2010 om 11:14 u., schreef Peter:

    Ik sluit me aan bij de stelling dat thuiswinkelkeurmerk.info betaal baar is voor 7,5 per maand. Wat ook weer betekend dat de kosten laag blijven, wat weer niet hoeft doorbelast te worden aan de eind gebruiker. iedereeen blij.

  8. Op 26 augustus, 2010 om 11:14 u., schreef Bernadette:

    Jan, Paul en Peter lijken over duidelijk voor/bij thiuswinkelkeurmerk.info te werken.
    Ik kon op hun website echter niet vinden hoe zij controleren of een webwinkel wel echt betrouwbaar is…..
    Dat zou ik als consument willen weten. Zo’n keurmerk hoeft een shop eigenlijk niets anders te bieden dan betrouwbaarheid naar de klant toe, toch?

    Trouwens een voor een stichting is wettelijk bepaald dat ze geen winstoogmerk hebben.

  9. Op 07 februari, 2011 om 11:14 u., schreef x:

    @ bernardette,

    Je stelling gaat niet op want die stichting stuurt wel hogere rekeningen. Wat heb ik er als verkoper aan dat er wel- of geen winstoogmerk is?

  10. Op 09 mei, 2011 om 11:14 u., schreef p.:

    Wat een slecht bedrijf is thuiswinkel keurmerk, totaal waardeloos. Zijn totaal onbereikbaar, telefonisch niet, op mail reageren ze niet, en hun contactformulier ook niet. En dat moet handig zijn voor consumenten. Sluit je dus niet aan bij dit slechte bedrijf, maar doe wat nuttigs met je geld.

  11. Op 31 augustus, 2011 om 11:14 u., schreef François:

    Zelf zojuist de site bezocht om een klacht in te dienen over een van de aangesloten webwinkels. Ik krijg er niet echt een goed gevoel bij, eerst moet je een ticket aanmaken waarna je een link krijgt met een nogal vage inlogprocedure alsof je op een lokaal netwerk inlogt. Maar goed, formulier ingevuld, klacht omschreven, en ‘verstuur klacht’ geklikt waarop er vervolgens niets gebeurt, ook niet in de compabiliteitsmodus van internet explorer (wat soms nog wel eens soelaas biedt).

    Ze hebben ook geen telefoonnummer op de site dus geen enkele mogelijkheid om er je klacht kwijt te kunnen, het lijkt op een spookorganisatie.

  12. Op 03 november, 2011 om 11:14 u., schreef Simon le Bon:

    thuiswinkelkeurmerk.org is er overduidelijk alleen om geld te verdienen. Ze bestaan niet om het belang van de consument te dienen (waar een keurmerk eigenlijk voor bedoeld is).

    Ze maken handig gebruik van de reputatie van “Thuiswinkel Waarborg”. Ze plegen in mijn ogen inbreuk op het merkrecht. Op hun website staat te lezen dat 46% van de internetconsumenten het keurmerk kent.

    Maar dat is niet het enige, ik vind dit keurmerk op meerdere punten over het randje gaan. Er zijn webwinkels aangesloten die je vaak bij consumentenfora’s aantreft omdat deze zich niet aan de regels/wetgeving willen houden (zoals bijv http://www.klacht.nl/internet-bikes-com/).

  13. Op 19 januari, 2012 om 11:14 u., schreef Stichting WebwinkelKeur:

    Zelf vinden we de naam van dit keurmerk toch erg ongelukkig gekozen. Het lijkt wel erg veel op het Thuiswinkel Waarborg. Zelf juigen we natuurlijk keuze in deze markt toe! Nadeel is echter dat door de wirwar de cosument het overzicht verliest. Zaak dus per keurmerk om zich individueel te profileren en niet mee te liften op iemands anders naam.

  14. Op 25 april, 2012 om 11:14 u., schreef Nicky:

    Ook ik heb zo mijn twijfels over het Thuiswinkel Keurmerk. Ik heb geprobeerd om een klachtenformulier in te vullen over een bedrijf die het keurmerk draagt. Alleen kan ik het formulier niet afmaken. Bij vraag 10 kan ik niet verder. Ik heb een nieuwe ticket aangemaakt met een vraag over hoe ik anders een klacht kan indienen, helaas tot op heden geen reactie gehad.

    Ik denk dat dit ook weer zo frauduleuze website is die andere frauduleuze websites ondersteund en tevens bedrijven die wel producten verkopen en ook verzenden hier intrappen en per jaar geld betalen plus iedere maand nog eens. Ik vind dat er beter onderzoek moet komen naar dit soort websites / keurmerken aangezien internet shoppen in opkomst is.

Plaats een reactie

Met een * gemarkeerde invoervelden zijn nodig voor een goede verwerking

http://

MichielNagtegaal.nl is

…het persoonlijk weblog van freelance senior webdesigner, illustrator, grafisch vormgever en art director Michiel Nagtegaal over design, illustratie, spiritualiteit en andere dingen.

Michiel is beschikbaar voor design opdrachten

Bel : +31(0)6 43 49 1443 of
STUUR EEN E-MAIL >

Doorzoek het weblog

RSS feed van het weblog

Alle weblogartikelen meteen op uw eigen weblog of mobiel?

Follow me on twitter