Screenshots van grafisch redesign portfolio / weblog MichielNagtegaal.nl

Michiel_Nagtegaal_Design_Weblog_Designia_Screenshots

Pfff… Eindelijk is het grafisch redesign van MichielNagtegaal.nl zo goed als af. De site waar je nu naar kijkt, ziet er over pakweg anderhalve maand duidelijk anders uit. Ik ben er erg content mee omdat deze site, die nu pakweg twee jaar online staat me inmiddels wel begon te irriteren.

Het is hét klassieke voorbeeld van techniek dat nét iets teveel zeggenschap krijgt over de vormgeving. En dat is niet van deze tijd. Na ruim drie maanden rommelen in PHP, HTML en CSS en vooral heel veel concessies aan de vormgeving, kwam deze site in juni 2007 live met dit schattige openingsartikel.

Leuk. Maar inmiddels is er heel veel mooi nieuw design ontwikkelt voor leuke opdrachtgevers. Mooie ontwerpen en super vette illustraties zijn er gemaakt die momenteel allemaal niet op dit portfolio / weblog terug te vinden zijn. Het is altijd gemakkelijk om apparatuur de schuld te geven maar als je je portfolio handmatig in HTML en CSS moet gaan updaten, vergaat de lol mij in ieder geval redelijk snel.

Een nieuwe verse start dus. Uitgebreid ook. En inclusief een creatief conceptje.

Het huidige portfolio / weblog is één website, bereikbaar via één domeinnaam. Dat zou in de nieuwe situatie moeten veranderen.

Het idee is om op internet tegelijkertijd gevonden te worden als all-round ontwerper én als specialist. Door de verschillende portfolio-onderdelen los en héél gericht te promoten, verwacht ik meer en ook andere potentiele klanten te kunnen bereiken. Ik meen dat te kunnen doen door de verschillende ontwerpdisciplines ook via een losse domeinnaam toegankelijk te maken. Eén overkoepelende portal geeft toegang tot alle ‘eronder’ hangende domeinen. Elk domein ‘showcased’ een specifiek deel van mijn ontwerpkwaliteiten. Dat heeft als voordeel dat iemand die op zoek is naar een specifieke ontwerpdiscipline niet wordt vermoeid met andere zaken. De opsplitsing geeft bovendien de mogelijkheid meer werk te kunnen tonen.

Het overkoepelende merk gaat Designia heten. De ‘storytelling’ zet Designia neer als een soort Gaia, Utopia, Atlantis of ander continent of planeet. In ieder geval geheel gericht op design in alle vormen die er door mij aangeboden kunnen worden.

Binnen Designia.nl zijn de volgende landen gedefinieerd:
*  CartoonNation.nl (cartoons)
*  IllustrationNation.nl (illustraties)
*  WebdesignNation.nl (webdesign)
*  PrintNation.nl (drukwerk)
*  IdentityNation.nl (logo’s en huisstijlen)
*  ConceptNation.nl (creatieve concepten)
*  WordNation.nl (copywriting)
*  Mobilesnation.nl (ontwerp voor mobiele devices)

Afgelopen weken is er een zoektocht gestart naar een geschikte techniekpartij. Bij voorkeur een techneut die kan doorontwikkelen op WordPress. De algemene mening is dat WordPress geen écht volwaardig CMS is, maar een uit de kluiten gewassen blogtool. Dat zal best, maar het voldoet vooralsnog aan al mijn wensen. Met name de user interface is door veel ruimte voor tekst en simpele zaken als een groot font in deze ‘textarea’ erg prettig in het gebruik.

Het oorspronkelijke plan was om Designia.nl het oude MichielNagtegaal.nl te laten vervangen. Dat is inmiddels van de baan en is er ook een nieuw ontwerp voor MichielNagtegaal.nl vormgegeven.

Er is echter wel een duidelijke splitsing van content. Designia.nl wordt het uitgebreide design portfolio, overwegend Engelstalig en met een Nederlandstalig corporate design blog. MichielNagtegaal.nl wordt kaalgeplukt en daar blijft alleen een ‘lean & mean’ persoonlijk Nederlandstalig blog van over. Het plan is om korter, heftiger en sneller te gaan bloggen op MichielNagtegaal.nl en de langere, meer design gerelateerde artikelen op Designia.nl kwijt te kunnen.

Een artikel over een redesign is natuurlijk niet compleet zonder een goede preview. De ontwerpen zijn hier te bekijken in Flickr.

Ook qua grafisch ontwerp is er een duidelijke strategie. Naar mijn mening is er momenteel een duidelijke trend waarneembaar naar ‘less is more’. Zelfs het Bright Magazine had onlangs een groot artikel over ‘less is more’ in user-interfaces. De tijd van veel knopjes lijkt voorbij. Bruikbaarheid en gemak worden steeds belangrijkere criteria voor succes bij een user interface. Dat heb ik meegenomen in de nieuwe ontwerpen door erg kritisch te kijken naar welke informatie ook echt gebruikt zal worden, en welke niet.

Een lijst links die in het onderzoek naar de juiste stijl naar voren kwamen:

Art Director Cyril Louis (Engeland)
http://www.millice.co.uk/
Mooie site, volledig in Flash. Vooral de muziek erachter verhoogt altijd wel lekker het sfeertje.

Art Director / Illustrator Rachel Domm (Amerika)
http://rdomm.com/
Portfolio links aan de linkerkant, het werk aan de rechterkant. Eenvoudig maar krachtig.

Designers Stavitsky (Rusland)
http://www.airdesign.ru/portfolio.html
Waar ging het ook al weer om bij een portfolio? Oh ja! Het werk. En dat is ook precies wat ze laten zien als je binnenkomt. Ook op de homepage.

Art Director / Illustrator Merijn Hos (Nederland)
http://www.bfreeone.com/
Je hebt helemaal geen logo nodig! En weer: portfolio links aan de linkerkant, het werk aan de rechterkant.

Ars Thanea Creative Agency (Polen)
http://www.arsthanea.com/
Super verzorgde, volledige Flash site waarbij het draait om het werk en niet om het schreeuwen dat je de beste bent.

Art Director Brendan James Ward
(Amerika)
http://www.james-james.com/
Clean and simple. Vooral de uitgebreide introtekst! Let ook op het logo, dat verandert van kleur. Het zit ‘m in de details, baby!

Collectif Graphique Kolle Bolle (Frankrijk)
http://www.kollebolle.com/
Op een één of andere manier moet ik altijd twee keer klikken op ‘Projets’ voordat de link lekker werkt. Maar… overduidelijk Frans werk, netjes onderelkaar geplaatst in één lange lijst. C’est tres simple!

Illustrators and Artist Agents (Engeland)
http://www.debutart.com/
Ook hier weer, gewoon thumbnails tonen. Beeld spreekt genoeg.

Manuel Design (Noorwegen)
http://manualdesign.no/projects
Mooi! Lekker basic logo. En ook hier schitterend in zijn eenvoud; de oplossing om de header te verkleinen door te klikken op de pijltjes links naast het logo.

Aiko (Nederland)
http://www.weareaiko.com/everyday/
Het portfolio is hier gewoon gebaseerd op een blog. Waarom moeilijk doen? Wat links aan de linkerkant, het werk aan de rechterkant. De site is eigenlijk helemaal niet zo designed. Maar werkt wel goed!

TwoDotOne Interaction Design (Nederland)
http://www.twodotone.com/
“We hebben geen tijd voor onze eigen site.” Dus? TwoDotOne zal er ook geen jaar over hebben gedaan, gezien hun one-pager portfolio.

Pure Pulsation / Matthew Szyca (Polen)
http://www.purepulsation.com/
Door alles om het portfolio werk heen grijs te maken en het werk zelf gewoon in kleur te laten zien, geef je ook prioriteiten aan.

Freelance Grafisch Ontwerper Paco Raphael (Nederland)
http://www.pacoraphael.com/
Simpel opgezet portfolio waar wederom het werk veel belangrijker is dan het portfolio zelf.

Conclusie:
Door zoveel mogelijk alle minder belangrijke informatie niet de aandacht te laten wegnemen van het getoonde werk, wordt de site precies waar hij voor bedoeld is; namelijk een etalage van mooi design. Communiceren zonder nonsense, ;)

12 reacties | Reageer

12 reacties

  1. Op 09 maart, 2009 om 12:07 u., schreef Tim:

    Beste michiel,

    Vind de portfolio erg smooth en clean, erg goed gedaan.
    Alleen zou ik voor print nation,webdesign nation etc. iets wat apartere icons proberen te maken. Dit is erg veel herhaling met alleen een andere tekst erbij.
    Je layout is juist zo vrij en fris en dat herhalen van hetzelfde logo verpest dat een beetje naar mijn mening.
    Verder totaal geen op of aanmerking heel mooi!

    Mvg Tim

  2. Op 09 maart, 2009 om 12:07 u., schreef Michiel:

    Ey Tim,

    Dank je wel voor je feedback! Altijd goed om te horen wat concullega’s ervan vinden.

    Er zitten subtiele verschillen in de logo’s en ik wilde ze graag ook als serie hebben omdat die eenheid erg belangrijk is. Maar ik zal eens nadenken over de mogelijkheid om meer unieke elementen per ‘nation’ toe te voegen.

    Succes met Niniks.nl!

    MVG,
    Michiel

  3. Op 10 maart, 2009 om 12:07 u., schreef Toni:

    Hee Giw,

    Heb diverse keren geprobeerd een reactie achter te laten via mijn iPhone, maar uiteindelijk na een aantal keren proberen was mijn batterij ineens leeg, dus moest het wachten tot nu. Ik heb eigenlijk maar één reactie op je design… WOW!
    Een ding is wel weer erg verneukeratief: je hebt wel weer mijn-niet-te-stillen-honger-naar-meer-creatieve-buitelingen geactiveerd, maar alles op zijn tijd; ik heb eerst nog een vector-art af te maken.

    Over de reactie van Tim: Hij heeft gelijk, maar ik vind niet dat het op jouw template van toepassing is; je ziet duidelijk dat het iets verfrissends geeft op je template. Moet zeggen dat ik wel begrijp wat hij bedoelt, maar ik vind niet dat jij iets moet veranderen naar je nation-links. Ook je tips voor een goed portfolio zijn erg makkelijk, want ook ik moet straks toch echt geloven aan een werkend portfolio.

    Keep me posted!

  4. Op 10 maart, 2009 om 12:07 u., schreef Michiel:

    Ey Toni,

    Thanks voor de complimenten! Ik hoop dat de techneut het net zo strak oplevert als ik ‘m voor ogen heb, :)

    Met jouw portfolio / weblog op http://www.tonimassaar.nl is niks mis, toch? Gewoon nog verder vullen met uitstekend werk en veel blogposts! Als ik één ding wel heb meegenomen uit het designonderzoek voor m’n portfolio redesign, is het wel dat het werk zelf gewoon retegoed moet zijn, en niet de omlijsting.
    Bovendien hoeft je portfolio ook helemaal niet super uitgebreid te zijn, zoals TwoDotOne bewijst met hun one-pager.

    We spreken elkaar en veel succes met de mooie vector-afbeeldingen!

  5. Op 10 maart, 2009 om 12:07 u., schreef Michiel:

    Toni wees me zojuist haarfijn op een foutje in de URL van het Flickr-acocunt met alle screenshots van het Designia.nl design.

    Het foutje is inmiddels aangepast, :)

    Thanks mate!

  6. Op 10 maart, 2009 om 12:07 u., schreef Toni:

    No probs dude…
    That’s where friends are for…

    Groet,
    Toni

  7. Op 11 maart, 2009 om 12:07 u., schreef Bert Hagendoorn:

    Hi Michiel, looks good! Succes en ben benieuwd naar eindresult.

  8. Op 11 maart, 2009 om 12:07 u., schreef Michiel:

    Hi Bert,

    Ik heb je blog bekeken en je recap van FITC 2009 is zeker interessant. Grappig (en veelbelovend) om in deze video te zien hoe meerdere mensen groei in mobiele toepassingen voorzien! Ben erg benieuwd hoe Adobe daar mee om zal gaan.

    Succes met alle werkzaamheden.

  9. Op 19 maart, 2009 om 12:07 u., schreef Hans:

    He Michiel,

    Je nieuwe design ziet er idd goed uit. Meer identiteit per ‘nation’ zou ik echter wel doorvoeren. Bij bijvoorbeeld Cartoon Nation zou ik het tof vinden als dit logo dan ook helemaal in jouw specifieke cartoon-stijl is and so on voor elke unieke tak. Deze weg lijk je toch te willen bewandelen, aangezien je voor elke tak een subsite gaat ontwikkelen met vermoedelijk ook weer zijn eigen identiteit.

    Leuke linkjes, btw en ook erg lekker muziekje op http://www.millice.co.uk/ (heb mijn G1 laten ‘luisteren’ en blijkt het nummer “Way Out” van Ellen Allien & Apparat te zijn.Check ook Youtube: http://www.youtube.com/watch?v=zxeQ85PYChc

    Was gisteren nog bij je in de buurt (VHP) en besef nu dat ik je gewoon had moeten bellen om toch eindelijk weer eens bij te praten. Mocht je bij ons in de buurt zijn, geef me even een belletje! Even lunchen / een biertje doen!

    Groeten Hans!

  10. Op 20 maart, 2009 om 12:07 u., schreef Michiel:

    Hi Hans,

    Wat leuk om weer eens wat uit de Supergans-scene te horen! Je mening wordt erg gewaardeerd en ik ben het ook zeker met je eens dat er per nation nét iets meer identiteit zou mogen worden getoond dan dat je nu in de ontwerpen terugziet.

    Die verdieping in de ideniteit wil ik alleen niet in de logo’s doorvoeren want daarin vind ik de familie-uitstraling belangrijker dan het individu. Wél zie ik die identiteit nog duidelijker terugkomen in de afbeelding op de homepage van elke ‘nation’.

    Omdat de rest van de vormgeving bewust heel erg basic is gehouden, gaat straks alle aandacht naar die grote visual. In die visual heb ik alle vrijheid om straks per nation de identiteit helemaal uit te diepen. Dus, inderdaad, bij CartoonNation zal ik zeker gaan proberen om mijn cartoonstijltje er goed in te verwerken, :)

    Dus jij bent de trotse bezitter van een G1 mobieltje! Ben je er tevreden over? Ik ken inmiddels wel wat mensen met een G1 en die lijken er matog tevreden over.
    Een soort vergelijkend warenonderzoek tussen de G1 telefoon en de Apple iPhone zou goed zijn! Is die al ergens online te vinden?

    Zodra ik een keer in de buurt ben ga ik je zeker bellen! Leuk om weer eens bij Nonverbaal rond te kijken!

    Veel succes met je blog (ik ga hem weer eens wat beter bijhouden)!

    SuperGroeten,
    Michiel

  11. Op 25 maart, 2009 om 12:07 u., schreef Michiel:

    Om maar meteen iedereen door te verwijzen naar de allerlaatste updates over het redesign van m’n portfolio, volg de mini blog berichten via m’n Twitter pagina op http://twitter.com/designia :)

Plaats een reactie

Met een * gemarkeerde invoervelden zijn nodig voor een goede verwerking

http://

MichielNagtegaal.nl is

…het persoonlijk weblog van freelance senior webdesigner, illustrator, grafisch vormgever en art director Michiel Nagtegaal over design, illustratie, spiritualiteit en andere dingen.

Michiel is beschikbaar voor design opdrachten

Bel : +31(0)6 43 49 1443 of
STUUR EEN E-MAIL >

Doorzoek het weblog

RSS feed van het weblog

Alle weblogartikelen meteen op uw eigen weblog of mobiel?

Follow me on twitter