Weblog Artikeloverzicht

Toch maar aan het Twitteren geslagen…

Michiel_Nagtegaal_Design_Weblog_Designia_on_Twitter

Eigenlijk zou ik vanwege mijn overvolle planning elk uurtje kunnen gebruiken. De afgelopen weken was het, om die reden, ook bijna een standaard ritme geworden om na het avondeten nog even te blijven zitten en om 20.00u weer achter de beeldschermen te kruipen. De laatste paar dagen verliep die routine echter steeds moeizamer.

Daarom had ik mezelf deze vrijdagavond na het eten prettig geinstalleerd op de bank met een stapel verse magazines en een koud biertje. Magazine Emerce werd als eerste ruw uit het plastic verwijderd en opengeslagen. Het maart nummer heeft een ‘mobile’ thema. De laatste pagina toont wat Emerce-redacteur Rebecca Rijnders opviel deze maand.

Naast een paar Twitter-berichten staat er ook een klein artikel over een site, twtbase.com met de titel ‘Alle twapps op een rij’: “De hoeveelheid applicaties die er voor Twitter worden ontwikkeld is ongekend groot en dagelijks komen er tientallen bij. Om enige orde in deze chaos te scheppen is er nu http://www.twtbase.com, een helder overzicht van alle Twitter tooltjes voor web, mobiel, browser en desktop. En voor de echte fanatici bestaat er ook een offline gimmick”.

Nu heb ik mezelf (en lezers van deze blog) al eerder eens hardop afgevraagd waarom ik Twitter zou moeten gebruiken. Om eerlijk te zijn, ben ik nog steeds niet overtuigd van het nut van het mini-bloggen. Vanmiddag kwam ik echter op nieuwssite nu.nl al het bericht tegen dat Twitter in het afgelopen jaar met 1382 procent is gegroeid. En nu dus de Emerce met een artikeltje over de Twitter apps portal.

Waarom dus nu niet doen wat ik op 1 oktober 2008, tijdens het schrijven van mijn eerste post over Twitter, pijnlijk heb nagelaten: Twitter zelf uitproberen? Eerst maar eens twitteraar Toni Massaar gebeld en gevraagd naar zijn ervaringen. Het enthousiasme om Twitter ook na de eerste weken nog te gebruiken, bleek bij hem niet heel groot. Maar wat had ik eigenlijk te verliezen?

Mezelf dus maar eens aangemeld en nu ben ik dus de trotse bezitter van een Twitter-pagina: http://twitter.com/designia. Ik kan mezelf nu weer op straat vertonen, ik hoor er weer bij. Vervolgens heb ik ook maar meteen, op aanraden van Toni, de iPhone applicatie Twinkle uit de Appstore gedownload. Grappig. Nu kan ik de onzinmeldingen van anderen op mijn iPhone lezen. En nu? Vaag. Bovendien lijken mijn mededelingen via de iPhone niet te worden getoond op de webpagina en andersom. Waarschijnlijk doe ik iets fout.

De komende drie weken (mijn persoonlijke ‘incubatietijd’ voor dit soort nieuwigheden) gaan we eens bekijken of het Twitteren inderdaad zo leuk, en vooral ook nuttig, is als andere mensen beweren. Waarschijnlijk is een laatste verwijzing naar mijn Twitter-pagina nuttiger dan de belofte dat ik hier op mijn weblog mijn wetenschappelijk onderbouwde bevindingen ga achterlaten.

http://twitter.com/designia

Relevante categorieëen:

6 reacties | REAGEER >

Veel service bij MacRepair in Amsterdam – MacBookPro screen stays black

Michiel_Nagtegaal_Design_Weblog_MacRepair_Amsterdam

Donderdagavond 22.15u.

Janette en ik werken allebei nog even aan wat laatste zaken als de PC van Janette vast loopt. “Je zou als volgende computer echt een Apple moeten kopen. Ik heb er echt nog noooit problemen mee gehad!” adviseer ik haar vervolgens enthousiast.

Vrijdagochtend 08.30u. - ‘We got a black hawk down’
De volgende ochtend wordt direct mijn ongelijk bewezen. Zelfs mijn peperdure Apple MacBookPro blijkt zonder aanwijsbare reden stuk te kunnen gaan. Want wat ik ook doe, het scherm van mijn Apple MacBookPro weigert dienst en blijft zwart. Gelukkig heeft Janette ‘haar’ PC niet nodig en kan ik prettig googlen naar mogelijke oorzaken. Blijkens de vele websites in het zoekresultaat van Google is het een bekend probleem maar is de oplossing niet altijd eenvoudig.

Oplossing?
Omdat ik zonder een LCD-scherm erg weinig met het mooie aluminium appelboekie kan doen, is mijn eerstvolgende Google zoekopdracht voor een Apple reparatiebedrijf. MacRepair in Amsterdam heeft geen supergelikte site maar geven wel aan service belangrijk te vinden. Sommige problemen zijn soms al binnen 4 uur te verhelpen, de meeste binnen 48 uur. Het formuliertje om een reparatie aan te vragen, is dan ook snel ingevuld.

Na een nette e-mail ontvangstbevestiging van mijn aanvraag, word ik na ongeveer anderhalf uur teruggebeld. Het probleem wordt uitgebreid doorgesproken en er worden een aantal oplossingen aangedragen. Er wordt afgesproken dat ik dezelfde dag nog mijn laptop kom langsbrengen. Na het telefoontje pak ik razendsnel mijn laptop in en vlieg laag over de A4, richting Amsterdam West. Mijn planning zit overvol en ik zit dus niet te wachten op vertraging.

Vrijdagmiddag 14.00u. - Bij MacRepair
De Lindengracht, waar MacRepair haar hoofdkwartier blijkt te hebben, is alleen te bereiken over pitoreske grachtjes en door smalle straatjes. Parkeerruimte is er echter voldoende. Het kleine pand zit op een hoek maar wordt gelukkig duidelijk aangegeven. Bij binnenkomst zie ik een man of zeven in de ruimte werkend aan bureau’s van glasplaat op een frame van steigerbuizen, met een enorme hoeveelheid Apple apparatuur om zich heen verzameld. Een bureau, met daarop uiteraard een Apple, scheidt de monteurs van de klanten en doet tevens dienst als ontvangstbalie. Blijkbaar is de wachttijd of het aantal wachtenden altijd minimaal want de ruimte voor de balie meet hooguit 3 x 3 meter.

Toch nemen ze uitgebreid de tijd voor het zogenoemde balieonderzoek waarbij ze, net als echte doktoren, goed luisteren naar jouw klachten. Mijn LCD-scherm blijkt op voorraad en mocht deze uiteindelijk vervangen moeten worden, dan zou ik de komende dinsdag (dus na ong. 15 kantooruren!) mijn laptop weer terug hebben. De prijs en alle probleemoplossende handelingen worden mondeling vooraf netjes doorgesproken en ook vermeld op een reparatieoverzicht. Maandagochtend wordt direct aan mijn laptop begonnen. Vol vertrouwen in een goede afloop stap ik daarna weer in de auto.

Vrijdagavond 18.15u – Het blijkt toch iets anders.
Ik bedenk me toch nog wat vragen voor MacRepair. Te laat om ze nog te bellen maar aangezien ze hebben aangegeven aanstaande maandag al te gaan beginnen, besluit ik mijn vragen via het contactformulier te mailen. Verbaasd krijg ik een half uur later via e-mail op m’n iPhone een uitgebreide reactie van MacRepair binnen! Waar half Nederland al borrelhapjes knagend en bier en wijn drinkend de werkweek afsluit, werken zij door. Bikkels.

En… wat voor een reactie. Ze blijken diezelfde middag de laptop al te hebben onderzocht. Met het LCD-scherm blijkt vooralsnog niks mis, met de videochip wel. Echter is de prijs van de reparatie geen € 599,- maar slechts € 150,-. Enige nadeel; ze kunnen de laptop pas aanstaande vrijdag teruggeven.

Vrijdagavond 20.30u – Gamen bij RJ
Zo af en toe cross ik op een vrijdagavond naar Zoetermeer. Goede vriend RJ heeft daar een goede baan als systeembeheerder en een prima appartement gevonden. De perfecte setting voor een avondje gamen. Beamer aan het plafond, Playstation 3, koude biertjes en pittige chips. Computer hard- en software zijn meer hobby dan werk voor ‘m en hij is een fanatiek gamer.

Natuurlijk vertel ik ‘m van mijn laptop. Voordat ik het woord videochip al heb genoemd, zit hij al te knikken dat ie weet waar ik het over heb. RJ leest veel op internet. Hij geeft dan ook meteen aan dat Apple problemen heeft gehad met een serie grafische chips. Deze blijken slecht gesoldeerd en daardoor snel oververhit te raken, waardoor ze snel loslaten. Zelfs toen Apple aangaf de problemen te hebben verholpen, bleken communities op internet daar toch ‘iets’ anders over te denken. Toch is het prettig om uit betrouwbare bron een ‘second opinion’ te krijgen.

Conclusie
Ik ben erg blij met serviceniveau van MacRepair. Nu hebben ze tot op het moment van schrijven van deze post nog geen problemen opgelost maar toch geven mij nu al het volledige vertrouwen dat dat zeker goed gaat komen. Ik zal niet nalaten ze aan te bevelen bij mensen met Apple laptop problemen.

Relevante categorieëen:

5 reacties | REAGEER >

Screenshots van grafisch redesign portfolio / weblog MichielNagtegaal.nl

Michiel_Nagtegaal_Design_Weblog_Designia_Screenshots

Pfff… Eindelijk is het grafisch redesign van MichielNagtegaal.nl zo goed als af. De site waar je nu naar kijkt, ziet er over pakweg anderhalve maand duidelijk anders uit. Ik ben er erg content mee omdat deze site, die nu pakweg twee jaar online staat me inmiddels wel begon te irriteren.

Het is hét klassieke voorbeeld van techniek dat nét iets teveel zeggenschap krijgt over de vormgeving. En dat is niet van deze tijd. Na ruim drie maanden rommelen in PHP, HTML en CSS en vooral heel veel concessies aan de vormgeving, kwam deze site in juni 2007 live met dit schattige openingsartikel.

Leuk. Maar inmiddels is er heel veel mooi nieuw design ontwikkelt voor leuke opdrachtgevers. Mooie ontwerpen en super vette illustraties zijn er gemaakt die momenteel allemaal niet op dit portfolio / weblog terug te vinden zijn. Het is altijd gemakkelijk om apparatuur de schuld te geven maar als je je portfolio handmatig in HTML en CSS moet gaan updaten, vergaat de lol mij in ieder geval redelijk snel.

Een nieuwe verse start dus. Uitgebreid ook. En inclusief een creatief conceptje.

Het huidige portfolio / weblog is één website, bereikbaar via één domeinnaam. Dat zou in de nieuwe situatie moeten veranderen.

Het idee is om op internet tegelijkertijd gevonden te worden als all-round ontwerper én als specialist. Door de verschillende portfolio-onderdelen los en héél gericht te promoten, verwacht ik meer en ook andere potentiele klanten te kunnen bereiken. Ik meen dat te kunnen doen door de verschillende ontwerpdisciplines ook via een losse domeinnaam toegankelijk te maken. Eén overkoepelende portal geeft toegang tot alle ‘eronder’ hangende domeinen. Elk domein ‘showcased’ een specifiek deel van mijn ontwerpkwaliteiten. Dat heeft als voordeel dat iemand die op zoek is naar een specifieke ontwerpdiscipline niet wordt vermoeid met andere zaken. De opsplitsing geeft bovendien de mogelijkheid meer werk te kunnen tonen.

Het overkoepelende merk gaat Designia heten. De ‘storytelling’ zet Designia neer als een soort Gaia, Utopia, Atlantis of ander continent of planeet. In ieder geval geheel gericht op design in alle vormen die er door mij aangeboden kunnen worden.

Binnen Designia.nl zijn de volgende landen gedefinieerd:
*  CartoonNation.nl (cartoons)
*  IllustrationNation.nl (illustraties)
*  WebdesignNation.nl (webdesign)
*  PrintNation.nl (drukwerk)
*  IdentityNation.nl (logo’s en huisstijlen)
*  ConceptNation.nl (creatieve concepten)
*  WordNation.nl (copywriting)
*  Mobilesnation.nl (ontwerp voor mobiele devices)

Afgelopen weken is er een zoektocht gestart naar een geschikte techniekpartij. Bij voorkeur een techneut die kan doorontwikkelen op WordPress. De algemene mening is dat WordPress geen écht volwaardig CMS is, maar een uit de kluiten gewassen blogtool. Dat zal best, maar het voldoet vooralsnog aan al mijn wensen. Met name de user interface is door veel ruimte voor tekst en simpele zaken als een groot font in deze ‘textarea’ erg prettig in het gebruik.

Het oorspronkelijke plan was om Designia.nl het oude MichielNagtegaal.nl te laten vervangen. Dat is inmiddels van de baan en is er ook een nieuw ontwerp voor MichielNagtegaal.nl vormgegeven.

Er is echter wel een duidelijke splitsing van content. Designia.nl wordt het uitgebreide design portfolio, overwegend Engelstalig en met een Nederlandstalig corporate design blog. MichielNagtegaal.nl wordt kaalgeplukt en daar blijft alleen een ‘lean & mean’ persoonlijk Nederlandstalig blog van over. Het plan is om korter, heftiger en sneller te gaan bloggen op MichielNagtegaal.nl en de langere, meer design gerelateerde artikelen op Designia.nl kwijt te kunnen.

Een artikel over een redesign is natuurlijk niet compleet zonder een goede preview. De ontwerpen zijn hier te bekijken in Flickr.

Ook qua grafisch ontwerp is er een duidelijke strategie. Naar mijn mening is er momenteel een duidelijke trend waarneembaar naar ‘less is more’. Zelfs het Bright Magazine had onlangs een groot artikel over ‘less is more’ in user-interfaces. De tijd van veel knopjes lijkt voorbij. Bruikbaarheid en gemak worden steeds belangrijkere criteria voor succes bij een user interface. Dat heb ik meegenomen in de nieuwe ontwerpen door erg kritisch te kijken naar welke informatie ook echt gebruikt zal worden, en welke niet.

Een lijst links die in het onderzoek naar de juiste stijl naar voren kwamen:

Art Director Cyril Louis (Engeland)
http://www.millice.co.uk/
Mooie site, volledig in Flash. Vooral de muziek erachter verhoogt altijd wel lekker het sfeertje.

Art Director / Illustrator Rachel Domm (Amerika)
http://rdomm.com/
Portfolio links aan de linkerkant, het werk aan de rechterkant. Eenvoudig maar krachtig.

Designers Stavitsky (Rusland)
http://www.airdesign.ru/portfolio.html
Waar ging het ook al weer om bij een portfolio? Oh ja! Het werk. En dat is ook precies wat ze laten zien als je binnenkomt. Ook op de homepage.

Art Director / Illustrator Merijn Hos (Nederland)
http://www.bfreeone.com/
Je hebt helemaal geen logo nodig! En weer: portfolio links aan de linkerkant, het werk aan de rechterkant.

Ars Thanea Creative Agency (Polen)
http://www.arsthanea.com/
Super verzorgde, volledige Flash site waarbij het draait om het werk en niet om het schreeuwen dat je de beste bent.

Art Director Brendan James Ward
(Amerika)
http://www.james-james.com/
Clean and simple. Vooral de uitgebreide introtekst! Let ook op het logo, dat verandert van kleur. Het zit ‘m in de details, baby!

Collectif Graphique Kolle Bolle (Frankrijk)
http://www.kollebolle.com/
Op een één of andere manier moet ik altijd twee keer klikken op ‘Projets’ voordat de link lekker werkt. Maar… overduidelijk Frans werk, netjes onderelkaar geplaatst in één lange lijst. C’est tres simple!

Illustrators and Artist Agents (Engeland)
http://www.debutart.com/
Ook hier weer, gewoon thumbnails tonen. Beeld spreekt genoeg.

Manuel Design (Noorwegen)
http://manualdesign.no/projects
Mooi! Lekker basic logo. En ook hier schitterend in zijn eenvoud; de oplossing om de header te verkleinen door te klikken op de pijltjes links naast het logo.

Aiko (Nederland)
http://www.weareaiko.com/everyday/
Het portfolio is hier gewoon gebaseerd op een blog. Waarom moeilijk doen? Wat links aan de linkerkant, het werk aan de rechterkant. De site is eigenlijk helemaal niet zo designed. Maar werkt wel goed!

TwoDotOne Interaction Design (Nederland)
http://www.twodotone.com/
“We hebben geen tijd voor onze eigen site.” Dus? TwoDotOne zal er ook geen jaar over hebben gedaan, gezien hun one-pager portfolio.

Pure Pulsation / Matthew Szyca (Polen)
http://www.purepulsation.com/
Door alles om het portfolio werk heen grijs te maken en het werk zelf gewoon in kleur te laten zien, geef je ook prioriteiten aan.

Freelance Grafisch Ontwerper Paco Raphael (Nederland)
http://www.pacoraphael.com/
Simpel opgezet portfolio waar wederom het werk veel belangrijker is dan het portfolio zelf.

Conclusie:
Door zoveel mogelijk alle minder belangrijke informatie niet de aandacht te laten wegnemen van het getoonde werk, wordt de site precies waar hij voor bedoeld is; namelijk een etalage van mooi design. Communiceren zonder nonsense, ;)

Relevante categorieëen:

12 reacties | REAGEER >

Bedrukken van een t-shirt met je eigen ontwerp is niet nieuw meer

Michiel_Nagtegaal_Design_Weblog_Tshirt_shop_myCamisa

Verbeter de wereld, begin bij jezelf. Zo. Die inkopper staat alvast.

Daarom, al positief doordenkend op mijn vorige blogpost over bestrijding van de kredietcrisis door het cultiveren van creativiteit, bedacht ik me dat creativiteit ook al vóór de kredietcrisis een duidelijke trend in de maatschappij was. Niks nieuws onder de zon dus.

Veertig jaar geleden bepaalde een producent wat er op de markt kwam. Niet de consument. Fabrieken maakten alléén wat voor fabrieken het meest handige was. Logisch gevolg daarvan was dat de consument op de winkelschappen alleen die producten terugvond die fabrieken gemakkelijk konden maken. Oftewel: “Je mag elke auto uitkiezen als het maar een zwarte Volkswagen is.”. Lees hier meer over in het boek ‘Meatball Sundae’ van marketing guru Seth Godin.

Tegenwoordig gaat het anders. De consument wordt gevraagd waar hij behoefte aan heeft, of die behoefte wordt gecreëerd. Op basis van deze behoefte worden vervolgens de fabrieken ingericht. ‘Customizen’ is een duidelijk voorbeeld van maken waar behoefte aan is. Door steeds betere, goedkopere productietechnieken is het personaliseren van een product mogelijk geworden.

T-shirts zijn een ultiem voorbeeld van ‘customize your product’. Google eens op ‘T-shirts bedrukken‘ en voila, jouw creatieve brainfart ligt een kleine week later in je kledingkast. Er zijn bijzonder veel aanbieders in de markt van customizable t-shirts. Elke, zichzelf respecterende textieldrukkerij heeft inmiddels wel een website of webshop waar je jouw unieke creaties op textiel kunt flatsen.

Daarom was ik ook niet flabbergasted toen ik laatst een e-mail kreeg van Martin Pruim van MyCamisa. Mijn eerste indruk was dat dit de zoveelste goedkope ‘druk-je-eigen-ontwerp-op-een-slechte-kwaliteit-tshirt’ website was. Na wat heen en weer mailen met Martin bleek dat mee te vallen. Het is altijd goed om het verhaal achter een enthousiaste ondernemer te horen:

Allereerst, myCamisa is géén standaard t-shirt bedrukker, waar je je ontwerp kan insturen en hem vervolgens zelf kan kopen. Op myCamisa.nl geven wij onze leden de mogelijkheid om hun eigen gemaakte digitale ontwerpen in te sturen. Deze ontwerpen worden direct (na goedkeurig van de jury) op de website te koop gezet. Iedere keer dat het ontwerp verkocht wordt, verdient de ontwerper een bedrag van minimaal één euro.

Gedurende de eerste week kan er gestemd worden op het t-shirt ontwerp. Na die week gaat onze jury bepalen of het ontwerp een zogenaamde ‘topCamisa’ classificatie krijgt. Als dat het geval is gaat de ontwerper niet één maar twee euro per verkocht shirt verdienen.

MyCamisa is opgericht door Martin Pruim en Thomas Pruim. We zijn neven van elkaar. We zijn met de voorbereidingen ongeveer een half jaar bezig geweest. We hebben myCamisa opgericht omdat we allebij van het grafische vormgeven houden, maar vooral ook van ondernemen. Dit idee is een klein beetje uit Amerika komen overwaaien, maar natuurlijk wel met onze eigen aanpassingen eraan. Wij willen eerst in Nederland en België naam maken, en daarna de rest van de wereld veroveren, :)!

In America heb je namelijk wel bedrijven zoals bijvoorbeeld Threadless met ongeveer hetzelfde principe. Het feit is alleen, dat er daar vanuit honderden shirts een selectie gemaakt wordt, waarvan slechts enkele shirts te daadwerkelijk te koop komen te staan. Voor beginners zal er dus maar een zeer kleine kans zijn dat hun ontwerp daadwerkelijk te koop komt te staan.

Bij ons is dus in principe alles (wat niet discriminerend/pornografisch is) direct te koop. En iedereen kan er dus mee verdienen! Verder zijn er nog verschillende manieren om via de website geld te verdienen, door bijvoorbeeld andere leden aan te brengen.

Voor studenten en vormgevers kan dit dus leuk bijverdienen zijn in de avonduurtjes. Ook voor beginners zit er een duidelijke uitleg bij over wat de eisen en richtlijnen zijn.” aldus Martin Pruim.

Hoewel naar mijn idee de opbrengsten nog niet schokkend zijn, is het een interessant concept. Ik vermoed dat je ook niet moet verwachten om na twee maanden in een Porsche naar de supermarkt te kunnen rijden omdat je ranzig rijk bent geworden van die ene illustratie op dat t-shirt via myCamisa. Het is al lollig genoeg om te bedenken in welke situaties (en op welke plekken) het t-shirt met jouw illustratie terecht komt, :)

Ook de vormgeving van myCamisa zou wat mij betreft meer richting het hippe Threadless getrokken mogen worden, maar dat is persoonlijke smaak. De functionaliteit om een foto van jezelf met jouw myCamisa shirt aan naar de site te sturen, en de cadeaubonnen vind ik wel weer slim gevonden.

Ook was ik bijzonder geïnteresseerd in hun oplossing om aan deelnemende creatievelingen te bewijzen dat hun designs ook daadwerkelijk verkocht worden. Als shop zou je immers kunnen verkopen zonder de betrokken creatieveling uit te betalen. Dat bleken ze goed te hebben opgelost door een uitgebreide statistieken-systeem mét grafiek, in Flash.

Bij mijn eigen webshop Frisvers.nl met illustraties op canvasdoeken van verschillende illustratoren liep ik namelijk tegen dezelfde uitdaging aan. Ondanks allerlei fancy oplossingen, zal het altijd een kwestie van vertrouwen blijven. Natuurlijk heeft het geen enkele zin ermee te sjoemelen. Uiteindelijk werkt zoiets altijd in het nadeel van de shop.

Alles bijelkaar lijkt het dus een goed doordachte t-shirt shop te zijn en zeker het uitproberen waard. Om toch een enigszins evenwichtig beeld te schetsen van wat er momenteel aan T-shirts wordt verkocht, hieronder een beknopt overzicht. Feel free om missende, coole shirt-sites toe te voegen.

Digitransfer
http://www.digitransfer.info/
Zelfs je sneakers kun je hier pimpen!

Shirts and shit
http://www.shirtsandshit.nl/
Bijzonder stoere ontwerpen, moest me inhouden om mijn shirtcollectie niet verder aan te vullen! Bijvoorbeeld met het zeer stoere Zwitsal-shirt.

Spreadshirt
http://www.spreadshirt.net
Zelf een t-shirt webshop openen? Hier kan het. Ik heb hier ooit al eens interessante gesprekken gevoerd. Het opzetten van een eigen shirt shop staat hoog op mijn eigen 2do-list.

Threadless
http://www.threadless.com/
In zo’n overzicht als dit, kon ie natuurlijk niet ontbreken, :)

Vistaprint
http://www.vistaprint.nl
Ok, niet de mooiste site… Maar goed voor het overzicht. En ik wist niet eens dat de lelijke-visitekaartjes-drukkerij ook t-shirts deed?

Shirtcity
http://www.shirtcity.com
Goed alternatief voor Spreadshirt. Of andersom. Nette site van een redelijk grote, internationale organisatie als ik het goed heb.

Relevante categorieëen:

5 reacties | REAGEER >

Design wedstrijd zorgt voor creatieve input tijdens kredietcrisis

Michiel_Nagtegaal_Design_Weblog_Freshcotton_Tshirt_Webshop

Opzouten met die kredietcrisis!

Geen politieke deodorant kan momenteel op tegen het collectieve angstzweet. De transpiratie wordt veroorzaakt door angst voor verlies van baan of centjes. In plaats van adrenaline pompend enthousiasme voor het creeeren van iets nieuws, houdt iedereen de knuistjes stevig om de glimmende euro’s. ‘Laat anderen hun geld maar uitgeven, want misschien heb ik straks nog wel minder…’.

Op het moment dat je bang bent je baan of centjes te verliezen, zie je overal manieren waarop deze angst werkelijkheid zou kunnen worden. Je richt je op gebrek. ‘Ik ga het niet redden! Ik heb te weinig!’ Pfff… en dan nog verbaasd zijn dat je angst werkelijkheid wordt!

Crisis = creativiteit
Natuurlijk zeg ik niet dat je, al positieve mantra’s mompelend met je warme kont op een besneeuwde bergtop moet gaan zitten. Juist in crisistijden worden mensen aangesproken op hun creativiteit. Nu niet meteen naar je Bob Ross schildersetje rennen of plotseling helemaal los gaat met Oud-Hollands punniken. Nee, gewoon de situatie eens omdraaien. Of groter maken. Of juist heel klein. Spiegelen. Uitrekken.

Draai het binnenstebuiten
Ooit bij een Rotterdams webbureau een bijzondere eigenaar/ vormgever tegengekomen. Een vak-idioot in de meest positieve zin. Niet altijd even sociaal-vaardig. Maar… met grote impact op mijn creatieve ontwikkeling!

Toen ik een keer vastliep tijdens het ontwerpen, vertelde hij me dat ik het probleem moest proberen om te draaien, of heel groot te maken. Of juist heel klein. Te spiegelen. Uit te rekken. Of binnenstebuiten keren. Samen hebben we toen, bij wijze van expiriment, het ontwerp ondersteboven gekanteld. Ik was meteen door mijn ‘designers block’ heen.

Door creatief om te gaan met de dingen die nog wel hebt, en bedenkt wat je allemaal zou kunnen doen om er méér van te maken, heb je een hele andere ‘mindset’ dan dat je denkt vanuit beperking.

Ontwerpwedstrijd
Zo kreeg ik de laatste tijd opvallend veel ontwerpwedstrijden op m’n pad. Zo’n wedstrijd is een mooi voorbeeld van bedrijven die op een creatieve manier goedkoop aan creatief design komen. Aan iedereen natuurlijk de keuze om de kostbare tijd te spenderen aan iets waarvan de kans op succes niet altijd even goed af te dwingen is, maar het glas is altijd halfvol! En ik deel graag. Want volgens spirtuele wetten is het zo dat als je iets weggeeft zonder iets terug te verwachten, het almachtige universum er wel voor zorgt dat je het tienvoudige terugkrijgt. Als het universum vervolgens nu bedenkt dat deze lange lijst letters in het tienvoudige aan mij wordt teruggegeven, plan ik bij deze nog een fijne vakantie op het zonnige strand van de Dominicaanse Republiek.

Hieronder een overzicht van drie ontwerpwedstrijden die hopelijk kunnen zorgen voor adrenaline pompend enthousiasme en daarmee een positievere kijk op de wereld. Gaat heen, creeer en spendeer!

Freshcotton – ‘Design your own label’-contest.
Afgelopen zondag 2 maart was de kickoff van de wedstrijd die T-shirt webshop Freshcotton samen met reclamebureau Habbekrats, BNN, Vice magazine en Streetlab organiseert.

Lowlands Festival – ‘Jouw ontwerp op 500.000 servetjes?’
Klein maar fijn en volgens mij niet heel erg gepromoot maar daardoor zeker niet minder leuk; een ontwerp-een-servet wedstrijd! In de nieuwsbrief van Lowlands was er een klein artikel aan gewijd.
“Falafel, Italiaans, een visje, pannenkoeken, ‘heel gezond’ bij Van ‘t Land of gewoon een vette hap? Allemaal lekker! Eén ding heeft al dat eten met elkaar gemeen; je wilt je mond even met een servetje afvegen. Witte servetjes zijn te saai voor woorden en daarom zijn we op zoek naar de creatieve uitspattingen van Lowlanders. Maak een mooi pentekening, potloodontwerp, photoshop of vingerverf ontwerp en mail dit voor vrijdag 29 mei naar viezemond@lowlands.nl en wie weet vind je jouw ontwerp op de servetjes terug! Zie Lowlands.nl voor meer info.”
De nieuwsbrief van Lowlands.

Monskey designer toys – ‘Design your own Monskey’
Toni Massaar blogde er al over. Monskey’s zijn goedkope ‘designer toys’, onder andere verkrijgbaar via de Expo cadeauwinkels en inmiddels blijkbaar een wereldwijde rage. Vergelijkbaar met de ‘collectable’ badeendjes, zijn de monskeys in allerlei kleuren en designs verkrijgbaar. Natuurlijk kon ook een doorlopende design wedstrijd, waarbij je je eigen plastic vriendje ontwerpt, niet uitblijven.

Oudere ontwerp wedstrijden
Ten tijde van het schrijven van deze blogpost zijn er oude ontwerp wedstrijden die inmiddels zijn gesloten maar die in deze competatieve context toch een vermelding waard zijn. Of het nu gaat om het restylen van gebruikte Hema producten, een verjaardagskaart voor het 40-jarig bestaan van Epson, een glasbak van SK Glas, een glazen pui op een NS-station, magazine cover van de VPRO-gids, een auto op Autoblog, of een ouderwets kalender van het International Fun of Animal Welfare (IFAW), een designwedstrijd blijft interessant. Zeker als je als designer niet krampachtig je Wacom pennetje in de knuistjes houdt, maar ook eens andere ontwerp disciplines onderzoekt.

Mocht jij nu nog een uber-coole designwedstrijd weten die hier niet vermeld staat? Laat het dan even weten door een reactie te geven.

Relevante categorieëen:

3 reacties | REAGEER >

Iedereen praat, maar slechts weinigen luisteren echt

Michiel_Nagtegaal_Design_Weblog_Gehoor_luisteren

Wat is dat toch? Waarom praat iedereen zo graag over zichzelf en interesseert het sommige mensen geen kont wat andere mensen beweegt? Voor de goede orde, dit is oprechte verbazing en zeker géén veroordeling of superfrustratie van mijn kant.

Het was altijd wel een ding van me. Dat ik me bewust ben van het feit dat sommige mensen energie lijken ‘af te snoepen’ van anderen. Maar sinds het behalen van mijn Reiki-master graad en Tera Mai 1-inwijding enige tijd geleden, lijkt het me des te meer op te vallen.

Misschien ken je het wel. Vrolijk lachend stap je ergens binnen en binnen vijf minuten zijn de aandelen van je humeur gekelderd en zeker de helft minder waard geworden. Het bewust inbrengen van enige positiviteit door het plaatsen van positieve opmerkingen, lijkt op zo’n moment nauwelijks effect te hebben. Kredietcrisis is zo’n onderwerp. Sommige mensen lijken een egoboost te krijgen van het vertellen van doomscenario’s.

Ook het tegenovergestelde heb ik wel meegemaakt! Dat ik ‘s ochtends helemaal ‘zen’ was, met relaxte muziek aan en warme zonnestralen van buiten. Met katten in de vensterbank die met toegeknepen ogen, helemaal Feng Shui liggen weg te bakken. Vervolgens komt het geplande bezoek van meerdere personen de kamer binnen, en binnen no-time stormt en kolkt de energie als een tornado door het huis.

Aandacht is ook energie. Geef iets aandacht en het groeit. Dat waar jij je aandacht op richt, zal meer worden.

Klinkt zweverig maar ik weet het zeker. Volgens mij geldt hetzelfde met aandacht voor andere mensen. In gesprekken kunnen mensen soms, ook als het een heel rustig gesprek is, alle energie bij je wegnemen. Of juist zo erg versterken dat je even later stuiterend van inspiratie buiten staat, :)

Door relaxed met iemand te praten en vooral ook mee te gaan in zijn/haar verhaal, kun je iemand (on)bewust een boost geven. Vooral dat oprecht luisteren naar iemand en ook doorgaan op wat diegene vertelt, kan heel positief werken. Twee mensen die wel tegen elkaar maar niet mét elkaar praten, zullen er weinig mee opschieten.

Maar hoe vaak hoor je niet dat iemand na een emotioneel gesprek zich stukken beter voelde? Of dat antwoorden op vragen vanzelf kwamen bij degene die praatte? Een goed gesprek gaat ook heel soepel, over en weer.

Niet alle gesprekken gaan soepel over en weer. Met sommige mensen heb je gesprekken die alleen maar energie kosten, simpelweg omdat degene met wie je praat alléén maar over zichzelf praat. Of complimenten vraagt. Of op een andere manier alle aandacht nodig heeft.

De wereld zou nog veel mooier zijn, als iedereen wat meer oprecht naar elkaar zou luisteren, :) Daarom die oprechte verbazing van mij. Er zijn zoveel mooie verhalen en interessante mensen op deze aarde.

Neem een weblog als je persé je verhaal kwijt wil, ;)

Relevante categorieëen:

11 reacties | REAGEER >

25 Design portals met awards en design links ter inspiratie ende vermaek

Michiel_Nagtegaal_Design_Weblog_Tshirt_shop_NewWebPick

MichielNagtegaal.nl staat in de virtuele steigers. Dit (zelfgebouwde) weblog en portfolio is alweer een aantal jaren oud en inmiddels past niet meer bij mijn huidige dienstverlening, kwaliteiten en mindset. De afgelopen jaren als Freelance Senior Designer hebben duidelijk hun creatieve vruchten afgeworpen, maar die vruchten zijn nauwelijks online terug te vinden. Dat is ook wel te begrijpen als je elke keer in HTML en PHP-code moet rommelen om een los screenshotje toe te voegen. Dus een zoektocht naar een geschikte technische partner is in volle gang.

Ondertussen klus ik zelf hard door om de laatste hand aan de nieuwe vormgeving te leggen. Niks is lastiger als Art Director om voor jezelf te ontwerpen en inspiratie komt en gaat daarbij. In een dergelijk project zijn er soms dagen dat je bijna niet slaapt van alle ideeën en soms is de combinatie van cafeïne en discipline nodig om de motor achter het pixelschuiven te laten draaien.

Ik blijf dat fenomeen inspiratie een vaag ding vinden. Ik zie het vaak als de klep op een uitlaatpijp van een grote vrachtwagen. Soms kan dat ding in één keer open slaan doordat je iets bijzonders ziet, hoort of proeft. Inmiddels heb ik mezelf aangeleerd om naast voldoende slaap, cafeïne en discipline ook een leuke privé-bibliotheek aan designboeken te raadplegen en regelmatig te surfen langs de vele designsites die het internet anno vandaag rijk is. In twee vorige posts stipte ik het delen van kennis op internet aan. Vandaag bedacht ik me dat ik mijn design bookmarks best zou mogen delen.

Dus dat heb ik hieronder gedaan in een mooi overzicht met in totaal 25 design portals met bakken aan dagelijkse designlinks die ik in meer of minder mate gebruik om de creatieve deksel van de hersenpan te halen, en te laten.

Ik wens jullie veel plezier met klikken en brainstormen. Mocht je in het onderstaande overzicht nog een linkie of twee missen, geef die dan even via het mini-formulier onder deze post aan!


Nineteeneightythree.com

http://www.nineteeneightythree.com/
Blijkbaar is deze designportal al online sinds 1983. Ik kende ‘m niet in elk geval.

Nineteeneightythree.com - Catching design since 1983 - Design portal with design links


Adobe | Site of the day

http://www.adobe.com
Ik moest even zoeken naar deze aloude bekende maar hij zou in een dergelijk design links overzicht niet mogen ontbreken.

Adobe Site of the Day - Design portal with design links - inspiration


Altpick.com

http://altpick.com/
Altpick.com is cool.

Altpick.com - Design portal with design links - inspiration inspiratie


American Design Awards
http://www.americandesignawards.com/
American Design Awards zijn cool.

American Design Awards - Graphic and Web design awards and competitions - San Diego California


Coroflot.com
http://www.coroflot.com/
Coroflot is cool.

Coroflot design jobs and portfolio’s - Design portal met design links ter inspiratie


Dark-i.com
http://www.dark-i.com/
Dark-i is cool.

Dark-i - A website designer archive with website designs and inspirational links


Design-links.nl
http://www.design-links.nl/
Nederlandstalige designlinks portal die er lekker Web 2.0 uitziet.

Design-links.nl - Dagelijks nieuwe design websites - Design portal


DesignCharts.com
http://www.designcharts.com
Flashy design Top 40 overzicht.

Design Charts - Weekly Top 40 Design Charts - Best Website Designs updated weekly


Design in Europe
http://www.designineurope.eu
Zeer volledige site over design in Europa.

Design in Europe eu - design webdesign illustration photography in Europe - portal


Design is kinky
http://www.designiskinky.com/
Ook deze site loopt al weer enige tijd mee en mag tot de ‘verplichte kost’ worden gerekend.

Design is Kinky - Bringing you design and art goodness since 1998! - Design and art portal


Designlicks.com
http://www.designlicks.com/
Hoe creatief wil je het hebben?

Design licks - Webdesign awards - The greatest websites around the world - How creative can you get?


Design meltdown

http://www.designmeltdown.com
Zeer uitgebreide designsite. Tip: alleen bezoeken als je veel tijd hebt, :)

Design Meltdown - Design elements - trends and problems in web design - portal met links


Fadtastic
http://www.fadtastic.net/
Meer een blog en zoals ze het zelf noemen: ‘a multi-author web design trends journal’. Whatever!

Fadtastic - a multi author web design trends journal - design portal


The Favourite Website Awards (FWA)
http://www.thefwa.com/
Reus onder de design reuzen!

Thefwa.com - Favourite Website Awards - Design portal with design links - web awards at the cutting edge


Gouw.nu
http://www.gouw.nu
Of het een ‘grafisch orgasme’ is, zoals ze zichzelf noemen valt te bezien. Maar een zwarte parel is het wel, :)

Gouw.nu - Graphic Orgasm Ultimate Web portal - Site design and web graphics


K10K – Kaliber 10000

http://www.k10k.net/
Uitgebreide site met de ronkende subtitel ‘The Designers Lunchbox’. Fantastisch!

K10K.net - Kaliber 10000 - The designers lunchbox - design portal with inspirational links


Moluv
http://www.moluv.com/
Net sijtje wel in een bijzonder grid opgemaakt. De verse links zijn erg vers.

Moluv - The world’s best web design - Today’s best looking web sites - Design portal


Netdiver
http://netdiver.net/
Strak vormgegeven website.

Netdiver.net - Netdiver - Design anywhere and digital culture magazine


NewWebPick.com
http://www.newwebpick.com/_webpick/webpick.php
Er zijn maar weinig design portals waarvan de bookmark zich in de warmte van mijn Firefox browserbalk mag wentelen maar dit is er zeker één van!

NewWebPick - E-magazine - gallery portfolio connection designer art animation digital art graphic artist flash


Pagecrush.com

http://www.pagecrush.net/
Kende jij deze? Ik niet, tot voor kort dan.

Pagecrush - Inspirational design hub - design portal with links - Oneduo creative


Quandtnet.de
http://www.quandtnet.de/
Helemaal geen verkeerde site van onze kuilen gravende oosterburen.

Quandtnet.de - digital art magazines and web design gallery


Smashing Magazine

http://www.smashingmagazine.com/
Als je deze nog niet kende…

Smashing Magazine - Graphics design Showcases Inspiration Fonts How-to CSS Freebies Tutorials Jobs forum


Styleboost.com

http://www.styleboost.com
Eén van mijn persoonlijke, eeuwenoude favorieten!

Styleboost.com - Showcasing outstanding websites since 2001 - Design portal


Webdesign-awards.com

http://www.webdesign-awards.com/webdesign/index.php?lang=en
Volgens mij waren de domeinen op want elke ander combinatie van de woorden ‘web’, ‘design’ en ‘awards’ was gezien deze domeinnaam blijkbaar al vergeven.

Website Design Awards - Flash and CSS Design Awards - Portal with links


Websitedesignawards.com

http://websitedesignawards.com/
Blijkbaar staan hier zoveel goede links op dat er geen ruimte weer was voor een logo.

Websitedesignawards.com - Flash and CSS Design Awards

Dat waren ze. Nogmaals: als je een goede site in bovenstaand design portal overzicht, laat het me dan hieronder even weten.

2 reacties | REAGEER >

Knorr.nl, risotto en waarom de ‘Less is more’ design strategie niet altijd opgaat

Michiel_Nagtegaal_Design_Weblog_Tshirt_shop_Knorr_Soep_Unilever

De laatste twee maanden heb ik de reistijd naar mijn werk drastisch ingekort tot iets minder dan 20 seconden. Dat zou best iets te maken kunnen hebben met de reisafstand. Die is namelijk eveneens drastisch ingekort. Tot 20 meter. Dat vind ik erg prettig want files, parkeerproblemen of uitvallende en/of overvolle treinen met natte jassen, overmatig after-shave gebruik en slecht nieuws op dun papier ben ik, in die kleine 20 meter naar mijn computer, in de afgelopen acht jaar in deze gemixte samenstelling nauwelijks nog tegen gekomen.

Natuurlijk; adrenaline stuwende bureaustoelraces, strategisch-tactisch overleg met lichtbruin ‘koffiewater’ bij de koffie-automaat en drie keer per week vette slagroomtaart als er wéér iemand jarig is, heb ik hierdoor jammerlijk moeten ‘missen’. Over eten gesproken, mijn lunch is, hoewel ook drastisch ingekort, wél verbeterd.

Knorr Risotto
Drastisch inkorten is erg modern en helemaal van deze tijd. Less is more! More trouble in het geval van de AEX-beurskoersen maar om het positief te houden, more time als het gaat om koken. Op onze huiselijke menukaart staat al jaren, met stip op eenzame hoogte, de Knorr Risotto. Waar vriendin Janette beweert in vroegah tijden Mario op de Nintendo achterstevoren, 0ndersteboven blind te hebben gespeeld, zo kan ik dat met Knorr Risotto. Eindeloos geduldig wacht ik nog op een lucratieve film-aanbieding voor een Risotto-versie van Tom Cruise’s Cocktail maar tot die tijd hak, bak en sudder ik ons met weinig respect voor het traditionele rollenpatroon, maar zonder fout keukenschort supersnel naar een overheerlijke Risotto.

Graag zie ik niet Tom Cruise in de aftiteling van de eerdervernoemde Risotto-versie van Cocktail staan maar, ondergetekende. Hoewel de credits voor deze overheerlijke ‘Italiaanse’ maaltijd natuurlijk naar Knorr gaan. Die hebben het goed voor elkaar met de rood-witte, kartonnen verpakkingen van Wereldgerechten. Het zacht pruttelende eindresultaat na een klein half uurtje achter het gasfornuis ruikt en proeft alsof maffiabaas Don Corleone elk moment kan binnenstappen bij ‘die Mamma’, maar elke gezonde Hollandsche jongen zou weinig moeite moeten hebben met de snelle bereiding van deze Italiaanse klassieker.

Smeuïge fotografie
Interactief Rotterdams webbureau Suntzu had wel iets meer dan een half uurtje nodig om mijn Photoshop ontwerpen voor de vernieuwde Knorr.nl website om te zetten naar een volwassen website. Dat is niet zo gek, websites zoals dit komen niet uit rood-witte kartonnen verpakkingen. Het resultaat is goed doordacht. Een belangrijk probleem met de oude site was dat de ronde vorm niet echt praktisch was om veel content kwijt te kunnen. Dat is opgelost door de uitbreidingsmogelijkheid naar onderen. Bovendien miste het smeuïge fotografie om de ‘lekker eten’-uitstraling te krijgen die zo belangrijk is om voeding te verkopen. De fotografische curve aan de zijkant zorgt voor de benodigde sfeer, zonder al te veel ruimte te pakken van de belangrijke content. Bovendien zorgt het tegelijkertijd voor iets waar ik me graag sterk voor maak in een website-ontwerp; unieke en herkenbare elementen in de vormgeving.

‘Less is more’ design filosofie niet van toepassing
In navolging van eerdere freelance opdrachten voor Suntzu van o.a. Canon, Bertolli, Ola en schoonmaakbedrijf Hago was Knorr wederom een interessante opdracht. De uitdagingen en wensen van Unilever waren vooraf goed in kaart gebracht. Als je vervolgens als webdesigner / art director het vertrouwen van de opdrachtgever krijgt om vrij onderzoek te doen, dan betaalt zich dat aan het eind van het project dubbel en dwars terug. Een goede designstrategie en een ruime eerste conceptfase faciliteren dit onderzoek naar alle mogelijkheden. Bij oplevering zorgde dit voor een veel beter onderbouwd eindresultaat. Less is more, was hier duidelijk niet van toepassing.

3 reacties | REAGEER >

Gedeelde inspiratie is halve inspiratie?

Michiel_Nagtegaal_Design_Weblog_Gedeelde_Inspiratie

Is het ouderwets of juist heel erg van deze tijd, om de schoonheid te kunnen zien van ‘inter’-net in zijn puurste vorm? Noem het idealisme maar het delen van kennis, en de daarop gebaseerde Open Source filosofie vind ik super. Ik ben ervan overtuigd dat op de korte termijn iemand met dezelfde kennis een concurrent kan zijn, maar op de lange termijn uiteindelijk iedereen profiteert.

Niet dat de Open Source filosofie me weerhoudt om commerciele software te gebruiken. Ik heb zelfs al eerder eens aangegeven, dat ik een dubbele moraal heb wat betreft het toepassen van de Open Source filosofie op mijn eigen creativiteit. Misschien is het gebruiken van, en (teveel?) betalen voor software anders dan vrij beschikbaar stellen van gemateraliseerde ideeën en producten van creativiteit?

Ok, to-the-point: het delen van interessante en vrij beschikbare informatie via een corporate blog zal ik altijd adviseren. Je etaleert gratis immers passie en vakgerelateerde betrokkenheid. Zo deelde Helder Marketing onlangs via hun weblog een interessante link naar meer gedeelde informatie in de vorm van de Photoshop tutorial site PSDTUTS.

PSDTuts is een interessante site, netjes opgemaakt in de overbekende Web 2.0 vormgeving. Het deelt inspiratie in de vorm van interviews met designers maar vooral ook kennis in de vorm van Photoshop tutorials. Niks mis mee dus en absoluut bezoek waard. Ze hebben zelfs een Photoshop Wiki met een zeer uitgebreide collectie links in de vorm van een Photoshop Website Directory naar andere Photoshop tutorial websites.

Bevriende en zelf benoemde ‘Creatieve Enthousiasteling’ Toni Massaar deelde vorige week een andere, zeker interessante site: Fontanel, met de lekker veelzeggende ondertitel ‘Art design & Web’. Duidelijk een ‘iets’ minder smalle nichemarkt als onderwerp dan PSDTuts maar dat zit de kwaliteit van de design links niet in de weg! Zoals bijvoorbeeld PrettyLoaded, een ‘preloader museum’ gemaakt door bureau Big Spaceship, met allerlei inspirerende Flash preloaders die bewijzen dat een Flash preloader helemaal niet saai hoeft te zijn.

Ook Jarno Dijkstra, gerespecteerd als Interaction Designer en Flash Developer onder pseudoniem Hoofletter J dropte op 9 januari een foeterende, maar bijzonder treffende mail in mijn mailbox. Jarno, pas op wat je mailt want alles wat je mailt kan en zal tegen je gebruikt kunnen worden, :) Ik ben het in ieder roerend met je eens:

Eneco energie iconen nieuwe huisstijl - corporate identity - energie ballen
Misschien kende je het VIBE weblog al, maar ik trof ‘m door mijn onvrede (jaja, het is er weer één waar Jarno-de-azijnpisser weer geen goed gevoel bij heeft :D) over de ENECO identiteit. Als vaste (verplichte..?) klant kreeg ik, na het lezen van de gedachte achter hun nieuwe huisstijl een tenenkrommend gevoel over de iconen die zij gebruiken. Ik snap en zie ook de “beweging” van energiedeeltjes (vooral uitstekend uitgewerkt op hun autobestickering en briefpostmateriaal) maar dit slaat echt de plank mis! Van beweging is geen sprake en de iconen zijn m.i. door een kleuter gemaakt. Zoontje van de art director misschien?! Geef ‘m een stempelkussen, snel! Hoe langer ik er naar kijk, hoe viezer ze eigenlijk worden.”

In het belang van het Algemeen Belang en ter ‘leering ende vermaek’ zou er meer moeten worden gedeeld. Inspiratie is een ongrijpbaar ding maar zoals met zoveel zaken, als je het niet hebt, mis je het pas en de opmerking ‘Gedeelde smart is halve smart’ gaat niet op voor inspiratie. Dus kom maar op met die inspirerende links!

1 reactie | REAGEER >

Groeiende huisstijlen en logo’s – redesign in 2009

Michiel_Nagtegaal_Design_Weblog_Brand_new

A growing network and enterprise dedicated to the progress of the graphic design profession and its practitioners, students and enthusiasts. Klinkt dat niet wonderschoon?

Bij het lezen van een dergelijke, ronkende tekst hoor je Queen Elizabeth het al langs haar hete aardappel statig voorlezen. Toch gaat het hier over UnderConsideration. Dit ‘New York based’ internetbedrijf is vijf jaar geleden gestart, in de Gouden Eeuw van de Blogs door designers Bryony Gomez-Palacio en Armin Vit.

Inmiddels heeft het duo een vijftal sites in de lucht gebracht. De sites zijn ‘onderdeel van de groeiende dialoog in design en de brede waardering ervan door het gebruik van internet’. Veel gepraat over iets dat je vooral zelf moet zien en ervaren, als je het mij vraagt. Toch hebben ze wel degelijk iets te melden.

Zo kreeg ik enkele dagen geleden Brand New door Jarno Dijkstra van HoofdletterJ in mijn mailbox gedumpd. Brand New is één van de sites uit de UnderConsideration stal. Het specifieke artikel voorziet in de schijnbaar onbedwingende behoefte van mensen om aan het eind van het jaar, als de geur van dennenaalden samen met de smaak van oliebollen de zintuigen prikkelt, lijstjes, jaaroverzichten en terugblikken te hebben.

Dit overzicht van 2008 vers en anders. Het toont het redesign van logo’s van grote merken, waaronder Pepsi, Xerox en Ford. Over smaak valt niet te twisten maar een scherpe discussie, onder het genot van een lekker glas wijn, over de kwaliteit van een nieuw logo is altijd zinvol.

Aanleiding voor het doorsturen van deze link één een goed voorbeeld van twijfelachtige verbetering is het Animal Planet logo. Hoewel het oude logo zeker toe was aan een opfrisbeurt, kan ik me ook zeker vinden in het commentaar op het nieuwe logo: ‘This logo is neither animal nor planet’. Doe de test en vervang de letters door andere en er wordt pijnlijk duidelijk dat het logo de plank misslaat. Bovendien is het logo in zijn communicatie afhankelijk van de groene kleur. Laat deze weg en het logo communiceert niets meer.

Een logo is een visuele vertaling van een merk en communiceert haar merkwaarden. Of dat bestaande of nieuwe zijn, is bij een redesign minder relevant. Wél bepalend zijn de leeftijd van het merk en of het inmiddels ‘geladen’ is. Deze specificaties bepalen ook de functie van het logo.

Letterlogo’s als die van Samsung en Apple maar ook de diverse cosmetica- en kledinglogo’s zijn een uitstekend voorbeeld van geladen logo’s. Ruimschoots geladen door merkwaarden bewijzen deze logo’s dat een unieke, en daardoor herkenbare uitstraling belangrijker is dan communicatie van dienst of product.

Wordt er bij een redesign voor een rigoreuze omschakeling in de vormen van het logo gekozen? Dan zul je het verlies aan herkenbaarheid moeten compenseren door opnieuw te vertellen welk product of dienst je vertegenwoordigd. In andere woorden: je bent opnieuw een kleuter waarvan de identiteit nog moet groeien.

Ook het jaar 2009 is nog jong en zonder identiteit. Hoe zou een logo voor het jaar 2008 eruit moeten zien? In ieder geval zou ik in een visuele terugblik op 2008 het uiteenklappen van de financiele zeepbel terug laten komen. Zeep is hier toepasselijk, want nodig om de vervuilde karaktertrek van meer uitgeven dan je hebt, schoon te maken.

Iets om in ‘consideration’ te nemen.

2 reacties | REAGEER >

Nieuwe uitgave ‘Een eigen webwinkel voor Dummies’-boek op stapel

Michiel_Nagtegaal_Design_Weblog_Voor_Dummies

Eeuwen geleden, laten we zeggen in 1998, toen Computernerds nog een bijna-heilige status hadden en Kompjoeters die van altaar, werd de wereld grotendeels nog bewandeld door mensen die niets van computers afwisten.

Wat een mooie doelgroep voor een Nederlandse boekenreeks die kennislozen in allerlei vakgebieden hielp om op verjaardagen met de experts mee te kunnen praten!

De ‘voor Dummies‘ boeken werden razendpopulair, zelfs voor mensen die niet op koekje-koffie-verjaardagen komen en God zag dat het goed was. ‘Wees slim, lees Voor Dummies’ kopten de boeken op de omslag. Over allerlei vakgebieden was er ineens startkennis beschikbaar! Evolutie! Innovatie!

Twee jaar geleden nog, verscheen een bijzonder deel in de ‘voor Dummies’ boekenreeks; ‘Een eigen webwinkel voor Dummies’ van de hand van Robert Vlug. Nu werkt hij alweer aan een nieuwe, verbeterde editie.

Eigenlijk had de herziene versie van ‘Een eigen webwinkel voor Dummies’ aankomende november in de schappen moeten liggen maar het is waarschijnlijker dat het 2009 wordt voordat deze vernieuwde Webwinkel Bijbel up-to-date webshop-kennis gaat verspreiden.

Wat zou er nieuw zijn aan deze nieuwste Dummies editie? Robert Vlug: ‘Het boek is toen hartstikke goed beoordeeld dus dan ga je de boel niet rigoureus omgooien. Zie het als periodiek onderhoud.’ Volgens Vlug zit het belangrijkste verschil in de grote aandacht die zal worden besteed aan het zoeken van een webshop ontwikkelaar: ‘Daar gaat ontzettend veel mis. In het boek geven we tips over hoe je moet zoeken en waar je op moet letten bij het aanvragen van een offerte. Natuurlijk geven we ook tips aan mensen die geen derde partij inschakelen en zelf een webwinkel bouwen.’

Nou, wat mij betreft hoeft een webshop-eigenaar in spé niet ver te zoeken. Gewoon even een blik werpen op de mogelijkheden die Frisverse Webshops biedt en daar simpelweg een offerte voor de webwinkel aanvragen.

2 reacties | REAGEER >

FRAAI – gratis online digitaal magazine voor creatieven

Michiel_Nagtegaal_Design_Weblog_Fraai_Magazine

In de beginjaren van het web, tot aan de opkomst van RSS-feeds waren E-zines redelijk populair. Veel traditionele uitgevers zagen in de elektronische blaadjes een aantrekkelijke bron van inkomsten. In de praktijk bleken de pixels echter wat minder snel om te zetten naar klinkende munten.

E-zines zijn namelijk niet echt gestandaardiseerd en ook een uitdaging om te produceren. Adobe’s Flash is een aantrekkelijke omgeving om websites mee te maken, maar een periodiek terugkerend magazine vergt veel ‘onderhoud’, dat bovendien snel en gemakkelijk uit te voeren is.

Toch toont het nieuwe Nederlandse FRAAI magazine dat zo’n digitaal magazine op communicatief en interactief gebied veel potentie heeft. FRAAI magazine heeft na een indrukwekkend nulnummer nu het eerste én gratis(!) toegankelijke digitaal magazine opgeleverd. De ondertitel is duidelijk: ‘Free online magazine for creative inspiration’.

Het thema van dit eerste nummer is het welbekende ‘skip intro’ fenomeen. Ook columns, design features en zelfs een echte Pong game zijn in het magazine verwerkt. Pong is het wereldberoemde spel waar Steve Jobs (Apple) ooit nog aan heeft gewerkt tijdens zijn Atari vakantiewerk.

Het is de bedoeling dat het magazine vier keer per jaar gaat verschijnen. Het FRAAI E-zine wordt gepubliceerd op milieuvriendelijke pixels, heeft een prettig formaat van 900×600 pixels en is gebaseerd op de prijswinnende combinatie van PHP, CSS en Javascript.

Relevante categorieëen:

2 reacties | REAGEER >

Twitter is uit. Plurk is in.

Michiel_Nagtegaal_Design_Weblog_Twitter_uit_Plurk_in

Elke zichzelf respecterende blogger schijnt tegenwoordig ook via Twitter een miniverslag van uiterst interessante bezigheden het internet op te slingeren. Ik snap nog steeds niet wat ik er mee aan moet, eigenlijk. Kan iemand me het uitleggen?

Ok, leuk om te melden waar je bent en wat je van-minuut-tot-minuut bezighoudt, maar zit iemand te wachten op een melding als: ‘Ik drink nu mijn verse dubbele Illy espresso.’? Ik pretendeer liever wat langer over mijn internetvervuiling na te denken. Maar er gloort glorieuze hoop! Misschien kan ik toch nog meekomen in de supersnelle maalstroom van internetontwikkelingen anno 2008!

Mijn imago-redder heeft de wonderschoon klinkende naam Plurk meegekregen. Deze applicatie is vergelijkbaar met de welbekende Twitter-pagina maar geeft het weer als tijdlijn en heeft zelfs de mogelijkheid om er een afbeelding aan te koppelen. Dus dan wordt mijn eigen reality-fotosoap toch nog werkelijkheid!

Ze hebben het ook maar meteen een hippe omschrijving meegegeven: ‘Plurk is a social journey for your life’.

Mooi hoor. Maar kijk zelf eens op voorbeeld: www.plurk.com/user/hotspot of je er ook zo enthousiast van kan worden.

Relevante categorieëen:

5 reacties | REAGEER >

Yahoo Design Templates voor mobiele interfaces zoals Apple iPhone

Michiel_Nagtegaal_Design_Weblog_Yahoo_Design_Templates

Zoekmachine en webportal Yahoo is een apart bedrijf. Het staat in de belangstelling om te worden overgenomen door andere webreus Microsoft maar gaat tegelijkertijd wel rustig door op allerlei gebieden. Zo kan ik me nog herinneren dat ik enkele jaren geleden prettig anoniem, al schakend via Yahoo Games leerde verliezen van Nerd-genoten uit India en Indonesie. Natuurlijk heb ik dat ultra-nerdgedrag inmiddels ruimschoots afgeleerd maar volgens mij kun je nog steeds zeer prettig online gamen via Yahoo.

Zoals het hoort bij een grote webportal kun je, naast gamen, zo’n beetje elk ander denkbaar ding online doen via Yahoo. Je kunt jouw toekomstige auto vinden of je huidige vehikel verkopen via Yahoo Cars, je nieuwe baan vinden via Yahoo Hotjobs, de nieuwste filmrecensies bekijken via Yahoo Movies en nog veel en veel meer. De linkernavigatie op Yahoo wijst je de weg.

Toch lijkt het of Yahoo zelf nog zoekende is naar de juiste richting. Zelfs de heilige designwereld is niet veilig voor het-bedrijf-met-’s-werelds-meest-enthousiaste-naam. Als eigenaar van Photo Sharing site Flickr geven ze bijvoorbeeld een flinke bijdrage aan het creatieve vakgebied.

Maar ze doen meer voor creatievelingen! Op de website http://design.yahoo.com staan gratis templates voor screendesigners van mobiele interfaces. Allerlei mobile devices zoals de Nokia N95, de BlackBerry en zelfs de Apple iPhone zijn in de Yahoo! Design Pattern Library vertegenwoordigd. Alle onderdelen van de interfaces, inclusief de knoppen, menu’s, browsers en tabellen zijn te gebruiken. Het kan zeker geen kwaad een gratis set te downloaden op: http://developer.yahoo.com/ypatterns/wireframes.

Erg handig als je nu bereid bent in de ‘booming’ wereld van mobiele interfaces te stappen. Yahoo reikt je via deze site allerlei handvatten aan om je eigen iPhone applicaties te kunnen vormgeven.

1 reactie | REAGEER >

Nieuw betaalbaar webwinkel keurmerk ‘Thuiswinkel Keurmerk’ ook betrouwbaar?

Michiel_Nagtegaal_Design_Weblog_Webshop_Thuiswinkel_keurmerk

De Nederlandse Thuiswinkel Organisatie, kortweg Thuiswinkel.org is duur. Bovendien zijn er tegenwoordig tal van alternatieven. Die alternatieven (Safe2Shop, Qshops, en mkbOk) doen volgens Paul Homan van Thuiswinkel Keurmerk echter ook niet meer dan logo’s plakken en doorverwijzen.

‘Thuiswinkel.org is een halve verzekeringsmaatschappij. Een aantal ondernemers vindt de contributie wat te gortig’, aldus Homan. ‘Wij helpen nieuwe leden gratis bij het opstellen van goede Algemene Voorwaarden en we certificeren ze vervolgens met ons keurmerk’. En dat allemaal voor de scherpe prijs van €7,50 per maand! Het Thuiswinkel Keurmerk claimt het vertrouwen in de thuiswinkelbranche te vergroten.
Zou de thuiswinkelbranche ook haar vertrouwen in Homan willen vergroten?

Homan: ‘Via periodieke keuringen, die niets extra kosten, houden we in de gaten of de webwinkel blijft voldoen aan de juridische eisen.’ Naast een onderscheid op prijs zegt Thuiswinkel Keurmerk zich ook op juridische expertise te onderscheiden. Het keurmerk schijnt een aanhangsel van Homans eigen juridisch adviesbureau Quality Mark te zijn. Gunstig: de jurist stelt dat hij ‘om redenen van maatschappelijk en commercieel belang’ in de komende periode alle bemiddelingsverzoeken van zowel consumenten als webwinkeliers zal honoreren, lid of geen lid. Zo hoopt Homan de bekendheid van zijn organisatie te vergroten en nieuwe leden aan te trekken. ‘Want zonder leden heeft een keurmerk geen waarde.’

Dat gaan wij dus voor mijn binnenkort te starten webshop bouwer Frisversewebshops even fijn uitzoeken!

Relevante categorieëen:

14 reacties | REAGEER >

Huisstijlen en logo’s pagina in portfolio krijgt kleine Pokon-injectie en aanvulling

Michiel_Nagtegaal_Nieuwe_logos_in_huisstijl_portfolio

Leuk man, zo’n weblog / portfolio! Het is net als met nieuwe planten. Als ze net vers uit een tuincentrum komen en ze staan, compleet met pot, een beetje stralend groen te zijn in je huiskamer, dan is het helemaal geweldig. Dan kun je er zelfs een bruin-geurende espresso bij pakken om vervolgens met de bijpassende kat gezellig op de bank naar je nieuw verworven plant gaan zitten staren. Geweldig!

Nu het onderhoud nog… Als dit weblog annex design portfolio een plant zou zijn, zou het een groene zijn. Met veel grote ‘hit me’ roepende stekels. Een cactus dus. Soms zijn er periodes dat ik het blog wat meer Pokon geef, waar het dan meteen weer even van opbloeit. Om vervolgens weer maanden droog te staan.

Vanavond heb ik het portfolio-gedeelte ook weer een kleine ‘Pokon’-injectie gegeven. De laatste tijd kreeg ik veel aanvragen voor het ontwerpen van logo’s en huisstijlen. Logo’s zijn interessante projecten. Zeker als de klant bereid is de, altijd onderschatte, arbeidstijd netjes marktconform te waarderen. En als je portfolio met deze ontwikkelingen meteen kan ‘meegroeien’ ben je als designer lekker bezig. Vandaar de drie nieuwe logo’s op de huisstijlen en logo’s pagina van het portfolio-gedeelte. Bij elk logo heb ik geprobeerd ook de relevante tussenstappen te laten zien.

Ik heb er nog meer waarvoor ik graag applaus ontvang maar door drukke werkzaamheden moest deze meest recente update al in de nachtelijke uren gebeuren, laat staan dat de site nu meteen weer helemaal bij is. To be continued dus…

1 reactie | REAGEER >

Mooi werk in portfolio van Designer en Art Director Mate Steinforth

Michiel_Nagtegaal_Weblog_Portfolio_Mate_Steinforth

In het offline magazine Publish (Ondertitel: magazine voor digitale creatieven) kwam ik gisteren een interessant artikel tegen over de mooie portfolio site van Designer en Art Director Mate Steinforth: http://www.matesteinforth.com/.

Publish noemt het: ‘Een site om inspiratie op te doen of om bij te blijven met de ontwikkelingen op het gebied van cutting edge webdesign en flash programmeren is Mate Universe. De vormgeving van de site is uitstekend verzorgd en geselecteerde voorbeelden zijn aansprekend en stimulerend. Wat dacht je van de Japanse Smart website: Playsmart waar je je eigen Smart kan samenstellen en personaliseren. En als dat gelukt is, kun je een virtuele proefrit maken in de auto’.

Ok. De site heeft een prima opzet. Zo wil ik zeker ook mijn eigen portfolio nog eens gaan inrichten. Een lange lijst met grote platen waarop je kunt klikken voor alle projectinformatie is voor een designer meer dan voldoende. Naast de prima opzet heeft Mate Steinforth ook nog eens erg mooi werk.

Relevante categorieëen:

1 reactie | REAGEER >

Nederlandse Design Prijzen wordt Dutch Design Awards 2008

Dutch Design Awards 2008 - Dutch Design Week 2008 - Hong Kong Business of Design Week

Dutch Design is wereldwijd een begrip en na de Nederlandse dominantie van wereldzeeën doet het werk van Nederlandse designers al enige decenia de harten van liefhebbers sneller kloppen.

Wat recenter maar toch inmiddels al enige jaren vormt het evenement ‘Nederlandse Design Prijzen‘ een prettige opmaat voor de Dutch Design Week, Nederlands grootste design evenement.
Met de koppeling van de twee evenementen en de verregaande internationalisering van design lijkt het niet meer dan logisch dat de organisatoren dit jaar de naam van de Nederlandse Design Prijzen hebben aangepast en de prijs verder laten gaan als de Dutch Design Awards.

Nieuwe opzet, nieuw team en nu dus ook een nieuwe naam voor de zesde editie van deze prestigieuze prijzen. Dit jaar werken scouts en een internationale jury samen om het beste werk van Nederlandse bodem te nomineren voor de Dutch Design. Vanzelfsprekend blijft het mogelijk om vanuit het werkveld kosteloos inzendingen aan te melden voor deelname.

De website van de Dutch Design Awards is erg degelijk en zeer functioneel, op het saaie af. Persoonlijk zou ik graag meer een ‘Wow’-effect hebben gezien, zonder daarbij ranzig te gaan schreeuwen. Alle nuttige informatie is er te vinden maar het had wat spannender gekund.

Op zaterdag 18 oktober 2008 staan de winnaars van de Dutch Design Awards op het podium in Strijp. De Dutch Design Week gaat daarna door tot en met zondag 26 oktober.

Alle nominaties en winnaars worden opgenomen in de DDA-tentoonstelling en catalogus. De tentoonstelling wordt direct na de uitreiking geopend en zal gedurende de hele Dutch Design Week door het publiek kunnen worden bezocht. Daarna zal de tentoonstelling langs bijzondere designlocaties in de wereld reizen, waaronder in december 2008 naar Hong Kong voor de ‘Business of Design Week’.

Relevante categorieëen:

1 reactie | REAGEER >

AAITSKI & The Aaitski Bros – ‘Funky hot coolafied T-shirt designs’

Aaitski Webshop T-shirts - funkiest clothing store - hottest T-shirt company - Coolest online shop

Werkelijk geen flauw idee hoe ik op de mailinglist terecht kwam maar vanmiddag werd een leuke, ‘funky’, ‘cool’, ‘hot’ webshop via een e-mail nieuwsbrief in mijn mailbox geschoffeld. Vaag is de communicatie op de webwinkel zeker. Op de homepage wordt vandaag (21 september) geëerd als International Day of Peace met kreten als: ‘Peaz, love & teez’ en als je vandaag hebt besteld, krijg je 10% korting en ben je ‘coolafied’. En… toch niet geheel onbelangrijk, de t-shirt designs zijn nog erg ok ook. Eerlijk, ik had ze bijna zelf gemaakt. Sterker nog: ik was al bezig met een eigen lijn illustraties voor op t-shirts maar daarover later meer.

Een contactadres in Gent, Belgica maakt het er natuurlijk niet veel beter op maar ik heb goddelijk veel respect als je onderstaande regels over jezelf en je ‘homey’s’ uit je toetsenbord kunt wringen:

ONCE UPON A TIME…
On a bright and illustrious day, a young lad who went by the name of Kingseys, took to designing in a most naïve and child like manner. And he saw that it was good. One sleepless night, a little dark prince known throughout as The Knight Writer, e-magined kitties and cows, girlies and miaouws. And he smelled that it was good. And when night turned into day, these two coolios took to bathing, but the water was burning hot and both screamed: “AAITSKI!”

A BROTHERHOOD WAS BORN
Soon enough, The Aaitski! Bros. grew into early manhood. And so, with the dawning of peach fuzz on the horizons of upper lips, it was decided to launch a coolafied brand of T-shirts through that great, big, world wide web. Little blighters could wear them and old tossers too! And rockers, and rollers, and people happy or blue! All could choose from three categories: ‘Boy Meets Girl’, ‘Animals’ and ‘Vehicles’. It remains to be said: the sweat hit the fan… so you might want to get one, while you still can.

Zeg nou zelf, alleen die tekst verdient al de aankoop van wat serieus katoen. Of je toont ze respect door hun Netlog pagina te bekijken: http://nl.netlog.com/The_Aaitski_Bros.

Die Gentse gasten zijn lekker bezig in ieder geval en misschien hangt er binnenkort ook een shirt van hun makelij aan de t-shirt-buis van mijn kledingkast.

Relevante categorieëen:

3 reacties | REAGEER >

XXX legs – Knikkende knieën-kunst van Ian Aleksander Adams

Knees are weird - Artist Ian Aleksander Adams
Nee, dit zijn niet mijn knieën! Ook wordt Michielnagtegaal.nl géén pornosite voor fetishisten van mannenknieën. Hoewel… zou daar een beetje markt voor zijn?

Toen kunstenaar Ian Aleksander Adams een foto van zijn knieën naar een website voor zelfportretten stuurde, werd zijn inzending gecensureerd wegens aanstootgevendheid. Dat kon hij niet zomaar laten passeren. Op zijn site Kneesareweird.com doet hij nu een oproep om foto’s of tekeningen van knieën op te sturen. Deze knieëngalerie moet uitmonden in een boek en een expo die de diversiteit ervan aantoont. Alle exemplaren zijn welkom; je eigen knieën, die van je vriendin of vriend, je buurman, hond of zelf gemaakte.

Dit is wat Ian Aleksander er zelf over zegt:

Why knees?
They are an under-represented body part. I’m extremely self conscious about my knees, and I don’t know why. In specific, I posted an image of my knees to a self portrait community, and was asked to censor it, because it was somehow offensive. This amazed me, because my knees are awkward, but it never occurred to me that they might be offensive. There is something about knees, and hopefully, by putting this together, we can figure out a little more about them.

They are also intended as a launching point. They can directly remind us of things: distance from our head, the idea of hiding a body part, feeling ashamed or amazed/confused/bored by our own bodies. They could more abstractly inspire ideas of supporting, joining, bending.

Naar mijn idee past dit een beetje in de serie waarin ook de toiletpotten-fotoverzameling voorkomt. Het roept bij veel mensen ongetwijfeld weer de bekende vragen over het nut van dit soort kunst op.

Relevante categorieëen:

geen reacties | REAGEER >

Yearbookyourself.com – Bekijk jezelf in een Amerikaans jaarboek

Yearbook Yourself
Hoewel wij Nederlanders geen echte ‘yearbook’-traditie hebben, is deze Flash website, Yearbookyourself.com best grappig. Het biedt je de mogelijkheid een pasfoto van jezelf te uploaden en deze vervolgens te bekijken in een jaarboek met de kleding en haardos van een flink aantal jaren (1958 -2000). Vooral leuk en het beste op waarde geschat op Hyves of in ieder geval tijdens een kantoorborrel sessie op een vrijdagmiddag.

Uiteraard kun je de foto bewaren en doorsturen naar vrienden. De boel wordt ‘gesponsord’ door allerlei retailketens zoals H&M en Bloomingdale’s.

Relevante categorieëen:

geen reacties | REAGEER >

Truttigtegeltje.nl – Bestel een truttige tegel met persoonlijke spreuk

Truttig tegeltje - truttigtegeltje

De webshop is jammer genoeg niet zo truttig als je zou verwachten bij een (domein)naam als Truttigtegeltje.nl maar het idee past wel helemaal in de, al enige tijd bestaande, ‘customize’-trend om standaard producten te voorzien van een persoonlijk sausje.

Op Truttigtegeltje.nl kun je je eigen grappige, leuke, serieuze of wijze spreuk op een wandtegel laten zetten. Vul de spreuk in op de site annex webwinkel, laat je persoonlijke gegevens achter en het ‘unieke’ tegeltje wordt, voor € 6,95 binnen vijf werkdagen, goed verpakt, netjes bij je thuis bezorgd. Grappig als origineel cadeau of als uniek detail in een interieur.

Het tegeltje wordt echter niet geschilderd maar door een dunne transparante zelfklevende folie wordt de tekst op de tegel aangebracht. Daardoor is de tegel helaas niet vochtbestendig en ook niet geschikt om in het Nederlandse weer buiten te hangen. Je krijgt er wél een gratis ophanghaakje bij.

Behalve truttige tegels doet de webshop ook in tegels met een foto erop. Naar wens is aan de tegel nog een truttige rand in allerlei kleuren toe te voegen. Een roze geboortetegel mét babyfoto. Het is wel het summum van truttigheid maar hé, voor alles is een markt toch?

Relevante categorieëen:

2 reacties | REAGEER >

Woordkaas.nl – Nieuwe Nederlandse woorden door Meulman en Luycx

Woordkaas.nl - Selectie nieuwe Nederlandse woorden die past in de verbale traditie van Koten & De Bie en Opperlans

Hilarisch en fantastisch, dat goochelen met de Nederlandse taal! Hou ik van! De website Woordkaas.nl werd, net als mijn eerdere post over de New Yorkse ‘bubbles’ van Ji Lee gevonden in de vijfde editie van designblad Items maar onderstaande kon ik hier gewoon niet onvermeld laten.

Wat dacht je van geniale taalvondsten als: ‘Frans Anders. Niet alleen de voornaam is anders’, ‘Hans van Oranje. Alleen de achternaam is voornaam’, ‘Explositie’, ‘Gebroken Pools’, ‘Beter opgeruimd dan netjes’, ‘Geef flitser de ruimte’ en ‘Kami kaasje’.

Het is woordkaas. Een selectie nieuwe Nederlandse woorden die past in de traditie van Van Kooten en De Bie en Opperlans, ook wel ‘recreataal’ genoemd. Het idee is van graffiti-kunstenaar, creative director, grafisch ontwerper, kalligraaf en letter/woordfan Niels ‘Shoe’ Meulman (waarover ik ook al eerder heb geblogd: “Calligraffiti van Niels ‘Shoe’ Meulman“) en betekenisfan en copywriter Joep Luycx (Buro Van Ons).

Vlak nadat ze elkaar leerden kennen bij reclamebureau FHV/BBDO was Luycx jarig. Hij kreeg van Meulman een taalconstructie cadeau: ‘Het omgekeerde van een waarheid is ook waar’. Het werd de start van een acht jaar lang durende sms-dialoog. Meulman en Luycx selecteerden uit de honderden woorden die ze elkaar in die tijd sms’ten de beste voor de Woordkaas website.

“In een woord zitten vaak zoveel betekenissen: een grap, een verwijzing, een spitsvondigheid, associaties. Taal is er enerzijds om dingen te structureren, anderzijds is het spel met woorden een soort paralelle wereld die zich gedraagt als een pretpark of een doolhof” vertelt Luycx. Er staan nu 280 woorden op Woordkaas.nl, ingedeeld in categorieën. Bezoekers worden uitgenodigd om hun eigen woordkaas toe te voegen. Wellicht komt er een prijsvraag voor de beste inzendingen.

Persoonlijk kan ik hier altijd helemaal ‘blij van woorden’, :) Het maakt het lezen zoveel leuker, minder serieus en zet bovendien aan tot denken! Het is erg knap van Niels Meulman dat hij taal en beeld in zijn creatieve uitingen zo goed weet te combineren. Ook ik zou meer met taal willen doen. Had het daar laatst, tijdens een gezellig etentje, nog met LOI copywriter / fotografe en ‘schoonzus’ Sandy van Tol over. Echter, ik wil mezelf behoeden voor een belangrijk risico van een dergelijke creatieve combinatie, namelijk om beide zaken maar half te doen.

Relevante categorieëen:

2 reacties | REAGEER >

The Bubble Project: bizar commentaar op het consumentisme

The Bubble Project - text balloons on commercial spaces
Volgens het uitgebreide artikel in Items magazine, over The Bubble Project had ik het project al moeten kennen. De afgelopen vijf jaar zijn er namelijk 50.000 blanco spraakballonnen door één man geprint en geplakt over filmposters, reclames en andere publieke boodschappen in oa. de straten van New York City, en het project schijnt veel media-aandacht te hebben gekregen. Het publiek gebruikt de blanco tekstballonnen voor het geven van persoonlijk commentaar op de beplakte promotie-uitingen.

Artiest / ontwerper / kunstenaar ‘Bubble Boy’ Ji Lee, van oorsprong Koreaans, kwam op het idee omdat in toenemende mate de gemeenschappelijke ruimtes in New York (waar Lee al 17 jaar woont en werkt) worden overspoeld door reclame. Treinstations, straten, bushaltes, de ondergrondse, alles wordt gebruikt voor reclame-uitingen. Ooit waren deze ruimtes ‘publiek’, maar langzaam maar zeker komen ze in het bezit van grote commerciele ondernemingen. Wij, als publiek, zijn zowel doel als slachtoffer van deze media-aanval, volgens Ji Lee.

Lee zocht een snelle, gemakkelijke en goedkope manier om een soort tegenaanval in te zetten. Op reclames geplakt, veranderen de ‘bubbles‘ de commerciële monoloog in een dialoog. Ze moedigen iedereen aan om ze op eigen wijze en vrij van censuur in te vullen.

Het beplakken van ‘openbare’ ruimtes is illegaal en wordt gezien als vandalisme. Lee heeft dan ook al meerdere keren een bekeuring gehad. Zelf noemt hij het plakken liever niet illegaal maar ‘zonder toestemming’, dat klinkt iets sympathieker. Door zich meegaand op te stellen tijdens een aanhouding kan hij tot nu toe erger voorkomen. Tijdens interviews en presentaties zorgt hij tegenwoordig wel altijd voor een vermomming om herkenning te voorkomen.

Er worden allerlei dingen in de bubbles geschreven. Variërend van scherp politieke commentaren tot hele platvoerse dingen of melige persoonlijke boodschappen. In ieder geval maken ze de advertenties altijd interessanter, en geven ze een bizar commentaar op het leven en het consumentisme.

Lee vindt het hoog tijd dat in plaats van met de gebruikelijke celebrities en logo’s grote bedrijven op een intelligentere, meer uitdagende manier met hun publiek gaan communiceren. Grote ondernemingen zouden meer verantwoordelijkheid moeten tonen voor maatschappelijke problemen en milieuvraagstukken.

Ji Lee heeft zojuist een nieuwe baan als Creative Director bij Google Creative Lab geaccepteerd.

Op de website van The Bubble Project kun je de verschillende voorbeelden van geplakte ‘bubbles‘ bekijken, ze downloaden (€ 0,15 per stuk) en zelfs je eigen stad aanmelden. Amsterdam is al aangemeld.

Relevante categorieëen:

1 reactie | REAGEER >

KLIK! Amsterdam Animation Festival

KLIK! Amsterdam Animation Festival

Via via kreeg ik het KLIK! Amsterdam Animation Festival door. Hoewel ze vorig jaar onder de dubieuze naam Klitfest Amsterdam al een soortgelijk festival hebben opgezet, geven ze op hun 2008 website aan dat ze een ‘fresh, new festival for animation in all shapes and sizes‘ zijn. Het is altijd goed om jezelf opnieuw te blijven uitvinden, :) Lijkt me dus zeker de moeite van het bezoeken waard!

Drie dagen lang van vrijdag 12 tot en met zondag 14 september 2008 kunnen liefhebbers animatiefilms bekijken én jureren. Met diverse programma’s varierend van Indiaase animatie, Pixar Shorts, odes aan de geschiedenis van animatie en zelfs Religieuze animatie moet er voor ieder wel iets leuks te bekijken zijn.

Relevante categorieëen:

1 reactie | REAGEER >

MichielNagtegaal.nl is

…het persoonlijk weblog van freelance senior webdesigner, illustrator, grafisch vormgever en art director Michiel Nagtegaal over design, illustratie, spiritualiteit en andere dingen.

Michiel is beschikbaar voor design opdrachten

Bel : +31(0)6 43 49 1443 of
STUUR EEN E-MAIL >

Doorzoek het weblog

RSS feed van het weblog

Alle weblogartikelen meteen op uw eigen weblog of mobiel?

Follow me on twitter