The Bubble Project: bizar commentaar op het consumentisme

The Bubble Project - text balloons on commercial spaces
Volgens het uitgebreide artikel in Items magazine, over The Bubble Project had ik het project al moeten kennen. De afgelopen vijf jaar zijn er namelijk 50.000 blanco spraakballonnen door één man geprint en geplakt over filmposters, reclames en andere publieke boodschappen in oa. de straten van New York City, en het project schijnt veel media-aandacht te hebben gekregen. Het publiek gebruikt de blanco tekstballonnen voor het geven van persoonlijk commentaar op de beplakte promotie-uitingen.

Artiest / ontwerper / kunstenaar ‘Bubble Boy’ Ji Lee, van oorsprong Koreaans, kwam op het idee omdat in toenemende mate de gemeenschappelijke ruimtes in New York (waar Lee al 17 jaar woont en werkt) worden overspoeld door reclame. Treinstations, straten, bushaltes, de ondergrondse, alles wordt gebruikt voor reclame-uitingen. Ooit waren deze ruimtes ‘publiek’, maar langzaam maar zeker komen ze in het bezit van grote commerciele ondernemingen. Wij, als publiek, zijn zowel doel als slachtoffer van deze media-aanval, volgens Ji Lee.

Lee zocht een snelle, gemakkelijke en goedkope manier om een soort tegenaanval in te zetten. Op reclames geplakt, veranderen de ‘bubbles‘ de commerciële monoloog in een dialoog. Ze moedigen iedereen aan om ze op eigen wijze en vrij van censuur in te vullen.

Het beplakken van ‘openbare’ ruimtes is illegaal en wordt gezien als vandalisme. Lee heeft dan ook al meerdere keren een bekeuring gehad. Zelf noemt hij het plakken liever niet illegaal maar ‘zonder toestemming’, dat klinkt iets sympathieker. Door zich meegaand op te stellen tijdens een aanhouding kan hij tot nu toe erger voorkomen. Tijdens interviews en presentaties zorgt hij tegenwoordig wel altijd voor een vermomming om herkenning te voorkomen.

Er worden allerlei dingen in de bubbles geschreven. Variërend van scherp politieke commentaren tot hele platvoerse dingen of melige persoonlijke boodschappen. In ieder geval maken ze de advertenties altijd interessanter, en geven ze een bizar commentaar op het leven en het consumentisme.

Lee vindt het hoog tijd dat in plaats van met de gebruikelijke celebrities en logo’s grote bedrijven op een intelligentere, meer uitdagende manier met hun publiek gaan communiceren. Grote ondernemingen zouden meer verantwoordelijkheid moeten tonen voor maatschappelijke problemen en milieuvraagstukken.

Ji Lee heeft zojuist een nieuwe baan als Creative Director bij Google Creative Lab geaccepteerd.

Op de website van The Bubble Project kun je de verschillende voorbeelden van geplakte ‘bubbles‘ bekijken, ze downloaden (€ 0,15 per stuk) en zelfs je eigen stad aanmelden. Amsterdam is al aangemeld.

1 reactie | Reageer

1 reactie

  1. Op 24 mei, 2009 om 13:02 u., schreef Michiel:

    Nieuwe reacties op dit artikel kunnen worden geplaatst op Designia.nl:

    http://www.designia.nl/weblog/bubble-project-ji-lee-new-york/

    Bij voorbaat dank,
    Michiel Nagtegaal
    http://www.designia.nl

Plaats een reactie

Met een * gemarkeerde invoervelden zijn nodig voor een goede verwerking

http://

MichielNagtegaal.nl is

…het persoonlijk weblog van freelance senior webdesigner, illustrator, grafisch vormgever en art director Michiel Nagtegaal over design, illustratie, spiritualiteit en andere dingen.

Michiel is beschikbaar voor design opdrachten

Bel : +31(0)6 43 49 1443 of
STUUR EEN E-MAIL >

Doorzoek het weblog

RSS feed van het weblog

Alle weblogartikelen meteen op uw eigen weblog of mobiel?

Follow me on twitter